Stories from media and via media - @TARU model in use
Main funder
Funder's project number: 20220115
Funds granted by main funder (€)
- 28 743,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/01/2023
Project end date: 30/06/2024
Summary
Lukutaidon pelastajaksi ilmoittautuvat 4.-luokan oppilaat astumalla mukaan @Taru - Tarinoilla lukijaksi -maailmaan. Rahoitusta haetaan vuoden kestoiseen mediatekstejä hyödyntävään tutkimusperustaiseen lukemista ja lukuosaamista lisäävään opetuskokeiluun, jonka toteuttamisessa ovat mukana sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen koululuokka. @TARU - Tarinoilla lukijaksi -mallia on kehitetty vuodesta 2017. Mallia on kuvattu ja edelleen kehitetty useissa pedagogisissa ja tutkimuksellisissa hankkeissa sekä julkaisuissa. Hankkeen päätoimijat ovat TARU-mallin kehittäjät Jyväskylän yliopiston Merja Kauppinen ja Turun yliopiston Juli-Anna Aerila. Hankkeen kokeilukouluina toimivat Raaseporin kaupungin suomenkielinen Kirkonkylän koulu sekä ruotsinkielinen Kyrkoby skolan. Yhteistyökumppaneina hankkeissa on digitaalinen kirjastopalvelu Ebban, Helsingin Sanomat ja Lasten Sanomat, Opinkirjo ja paikalliset toimijat, kuten kirjasto ja paikallislehti. Lisäksi hankkeella on kummeja, jotka ovat mukana sekä opetuskokeilun suunnittelussa että tapaavat oppilaita säännöllisesti. Hankkeessa luodaan pedagoginen malli tehostettuun lukemiseen tarjoamalla yksilöllisiä lukemisen polkuja ja käyttämällä monimuotoisia tekstejä toiminnan lähtökohtana.
Principal Investigator
Primary responsible unit
Follow-up groups
- Finnish Language and Literature (Department of Teacher Education OKL)
- Multiliteracies for social participation and in learning across the life span (University of Jyväskylä JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Formerly RECLAS
- School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
- Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) (University of Jyväskylä JYU) JYU.Edu; Formerly JYU.Ope
Profiling area: Multiliteracies for social participation and in learning across the life span (University of Jyväskylä JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Formerly RECLAS; School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
Related publications and other outputs
- "Mä rupesin kirjottaa ja toi oli se, mitä sattu tulee mieleen" : havaintoja ennakointikertomuksen hyödyntämisestä opetuksessa (2024) Kolehmainen, Valtter; et al.; D1
- TARU®-opas : lukutaidon kehittämiseen ja kirjallisuuskasvatukseen (2024) Aerila, Juli-Anna; et al.; D5; OA; 978-952-5853-91-9
- Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat (2023) Kauppinen, Merja; et al.; D1; OA
- Lukupesä-työskentelyllä yhteisopettajuuteen : opettajat ja opettajaopiskelijat pelillistämisen ja taidelähtöisen työskentelyn parissa (2023) Kauppinen, Merja; D1; OA
- Promoting phenomenon-based learning via students’ reading engagement programme by the ©TARU model (2023) Kauppinen, Merja; et al.; O1; OA