Stories from media and via media - @TARU model in use


Main funder

Funder's project number20220115


Funds granted by main funder (€)

  • 28 743,00


Funding program


Project timetable

Project start date01/01/2023

Project end date30/06/2024


Summary

Lukutaidon pelastajaksi ilmoittautuvat 4.-luokan oppilaat astumalla mukaan @Taru - Tarinoilla lukijaksi -maailmaan. Rahoitusta haetaan vuoden kestoiseen mediatekstejä hyödyntävään tutkimusperustaiseen lukemista ja lukuosaamista lisäävään opetuskokeiluun, jonka toteuttamisessa ovat mukana sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen koululuokka. @TARU - Tarinoilla lukijaksi -mallia on kehitetty vuodesta 2017. Mallia on kuvattu ja edelleen kehitetty useissa pedagogisissa ja tutkimuksellisissa hankkeissa sekä julkaisuissa. Hankkeen päätoimijat ovat TARU-mallin kehittäjät Jyväskylän yliopiston Merja Kauppinen ja Turun yliopiston Juli-Anna Aerila. Hankkeen kokeilukouluina toimivat Raaseporin kaupungin suomenkielinen Kirkonkylän koulu sekä ruotsinkielinen Kyrkoby skolan. Yhteistyökumppaneina hankkeissa on digitaalinen kirjastopalvelu Ebban, Helsingin Sanomat ja Lasten Sanomat, Opinkirjo ja paikalliset toimijat, kuten kirjasto ja paikallislehti. Lisäksi hankkeella on kummeja, jotka ovat mukana sekä opetuskokeilun suunnittelussa että tapaavat oppilaita säännöllisesti. Hankkeessa luodaan pedagoginen malli tehostettuun lukemiseen tarjoamalla yksilöllisiä lukemisen polkuja ja käyttämällä monimuotoisia tekstejä toiminnan lähtökohtana.


Principal Investigator


Primary responsible unit


Follow-up groups

Profiling areaMultiliteracies for social participation and in learning across the life span (University of Jyväskylä JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Formerly RECLASSchool of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well


Related publications and other outputs


Last updated on 2024-02-08 at 10:23