IoT-oppimisympäristö
Main funder
Funder's project number: S30655
Funds granted by main funder (€)
- 298 943,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/03/2024
Project end date: 28/02/2027
Summary
IoT (Internet of Things) on teknologia, joka omaa erittäin suuren kasvupotentiaalin. Useilla aloilla onkin jo käytössä erilaisia IoT-ratkaisuja, ja tämän kehityksen ennakoidaan vain kiihtyvän tulevaisuudessa. Eri aloilla IoT-alaan liittyvä ymmärrys ja osaaminen on tärkeää siksi, että IoT-ratkaisujen potentiaalia osattaisiin maksimaalisesti hyödyntää ja pysyä kilpailukykyisinä tulevaisuudessa.
Kuitenkin useimpien alojen opiskelijoilla ei ole riittävästi kokemusta ja tietoa IoT-ratkaisujen soveltamisesta, mikä voi johtaa puutteellisiin valmiuksiin työelämässä. IoT-alan mahdollisuuksien esiintuominen eri alojen opetuksen yhteydessä on haasteellista, koska hyöty liittyy tyypillisesti IoT-ratkaisujen keräämän datan mielekkääseen hyödyntämiseen. Dataa ja sen hyödyntämisen esimerkkejä on vaikeaa saada opetuskäyttöön.
Tämä hanke on suunnattu kehittämään ammatillisen toisen asteen koulutuksen opetusta ja oppimateriaaleja. Tavoitteena on lisätä eri alojen opiskelijoiden tietämystä IoT-teknologiasta ja sen soveltamisesta eri aloille. Tätä tavoitetta varten hankkeessa rakennetaan niin kutsuttu IoT-oppimisympäristö. Ympäristö perustuu data-alustalle, johon voidaan kerätä mielekkäiden käyttöliittymien taakse monipuolisesti eri alojen reaalisesta ympäristöstä kertyvää IoT-laitteiden tuottamaa dataa. Alustan lisäksi hankkeessa toteutetaan monipuolisesti erilaisia eri alojen kannalta keskeistä dataa tuottavia IoT-ratkaisuja. Kehitettyä IoT-oppimisympäristöä pilotoidaan ammatillisen koulutuksen yhteydessä kokemusten saamiseksi.
Hankeen ratkaisut ovat soveltuvia kaikkeen ammatilliseen koulutukseen sellaisilla aloilla, joissa IoT-ratkaisuilla on tulevaisuudessa merkittävä rooli. Hankkeen yhtenä tavoitteena onkin viestiä kehitetyistä ratkaisuista ja niiden hyödyntämisestä saaduista kokemuksista mahdollisimman laajalle.
Hankkeen välittöminä kohderyhminä ovat ammatillisen koulutuksen opettajat ja opiskelijat. Teknologisiin ratkaisuihin liittyvä ymmärrys auttaa opiskelijoita valmistautumaan tulevaisuuden työmarkkinoille ja antaa heille kilpailuetua työnhakutilanteessa. Välillisenä kohderyhmänä ovat myös hyvin monipuolisesti eri alojen (esim. ICT, sähkö/elektroniikka, teollisuus, rakennusala jne.) työnantajat, jotka saavat entistä osaavampaa työvoimaa. Pitkällä aikavälillä hankkeen tavoitteena onkin parantaa alojen kilpailukykyä, edistää IoT-teknologian käyttöönottoa ja luoda sitä kautta uusia työpaikkoja.
Hanke toteutetaan Jyväskylän yliopiston / Kokkolan yliopistokeskuksen ja Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän ryhmähankkeena. Päätoteuttajana toimii Jyväskylän yliopisto / Kokkolan yliopistokeskus, joka vastaa hankkeen teknologisesta kehittämisestä ja koordinaatiosta. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä vasta ratkaisujen pilotoinnista ammatillisen koulutuksen yhteydessä.
Kuitenkin useimpien alojen opiskelijoilla ei ole riittävästi kokemusta ja tietoa IoT-ratkaisujen soveltamisesta, mikä voi johtaa puutteellisiin valmiuksiin työelämässä. IoT-alan mahdollisuuksien esiintuominen eri alojen opetuksen yhteydessä on haasteellista, koska hyöty liittyy tyypillisesti IoT-ratkaisujen keräämän datan mielekkääseen hyödyntämiseen. Dataa ja sen hyödyntämisen esimerkkejä on vaikeaa saada opetuskäyttöön.
Tämä hanke on suunnattu kehittämään ammatillisen toisen asteen koulutuksen opetusta ja oppimateriaaleja. Tavoitteena on lisätä eri alojen opiskelijoiden tietämystä IoT-teknologiasta ja sen soveltamisesta eri aloille. Tätä tavoitetta varten hankkeessa rakennetaan niin kutsuttu IoT-oppimisympäristö. Ympäristö perustuu data-alustalle, johon voidaan kerätä mielekkäiden käyttöliittymien taakse monipuolisesti eri alojen reaalisesta ympäristöstä kertyvää IoT-laitteiden tuottamaa dataa. Alustan lisäksi hankkeessa toteutetaan monipuolisesti erilaisia eri alojen kannalta keskeistä dataa tuottavia IoT-ratkaisuja. Kehitettyä IoT-oppimisympäristöä pilotoidaan ammatillisen koulutuksen yhteydessä kokemusten saamiseksi.
Hankeen ratkaisut ovat soveltuvia kaikkeen ammatilliseen koulutukseen sellaisilla aloilla, joissa IoT-ratkaisuilla on tulevaisuudessa merkittävä rooli. Hankkeen yhtenä tavoitteena onkin viestiä kehitetyistä ratkaisuista ja niiden hyödyntämisestä saaduista kokemuksista mahdollisimman laajalle.
Hankkeen välittöminä kohderyhminä ovat ammatillisen koulutuksen opettajat ja opiskelijat. Teknologisiin ratkaisuihin liittyvä ymmärrys auttaa opiskelijoita valmistautumaan tulevaisuuden työmarkkinoille ja antaa heille kilpailuetua työnhakutilanteessa. Välillisenä kohderyhmänä ovat myös hyvin monipuolisesti eri alojen (esim. ICT, sähkö/elektroniikka, teollisuus, rakennusala jne.) työnantajat, jotka saavat entistä osaavampaa työvoimaa. Pitkällä aikavälillä hankkeen tavoitteena onkin parantaa alojen kilpailukykyä, edistää IoT-teknologian käyttöönottoa ja luoda sitä kautta uusia työpaikkoja.
Hanke toteutetaan Jyväskylän yliopiston / Kokkolan yliopistokeskuksen ja Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän ryhmähankkeena. Päätoteuttajana toimii Jyväskylän yliopisto / Kokkolan yliopistokeskus, joka vastaa hankkeen teknologisesta kehittämisestä ja koordinaatiosta. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä vasta ratkaisujen pilotoinnista ammatillisen koulutuksen yhteydessä.
Principal Investigator
Other persons related to this project (JYU)
Contact person (yes/no): Yes |
Primary responsible unit
Follow-up groups
- Kokkola University Consortium Chydenius (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD) KYC/CHYD
- Learning and education (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD)
- Smart and sustainable solutions for industries (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD)
- The Unit of Information Technology (Kokkola University Consortium Chydenius KYC, CHYD)