Suomalainen ympäristökasvatuspolitiikka (YKAPO). Kestävyyshankkeet perusopetusta kehittämässä.
Päärahoittaja
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 91 231,00
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.12.2025
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.11.2027
Tiivistelmä
Hallitus myönsi yleissivistäville kouluille kestävyyskasvatushankkeisiin (2021–2024) ennen näkemättömät 5 milj. e. kolme vuotta sitten. Pari vuotta hankkeiden päättymisen jälkeen on sopiva aika tarkastella koko prosessia vaikuttamistyöstä resurssien myöntämisen kautta koulujen arkeen ja hankkeen kouluille jättämään jälkeen. Tämä tapaustutkimus tuottaa yhteiskunnallisesti merkittävää tietoa kestävyyskasvatuksen ohjauksesta eri tasoilla.
Maailma on etsimässä reittiä kohti kestävää tulevaisuutta, ja koulutuksella on tässä merkittävä rooli. Tutkimalla ympäristökasvatuspolitiikkoja ja niiden toimeenpanon prosesseja voidaan hahmottaa yhteiskunnallisen päätöksenteon mahdollisuuksia tukea ympäristö- ja kestävyysosaamista koulutuksessa. Poliittista ohjausta rahoitusohjauksen muodossa tarvitaan, sillä koulujen ja opettajien mahdollisuudet tarttua kestävyyshaasteeseen ovat vajavaiset (Mykrä 2021), kestävyyskasvatuksen toteutus vaihtelevaa (Saloranta 2017) ja resurssit kehittämistyölle niukat (Hytönen & al. 2023).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on 1) tutkia poliittista prosessia, jonka tuloksena peruskoulut saivat resursseja kestävyyskasvatukseen valtakunnallisten kestävyyskasvatuksen hankeavustusten 2021–2024 kautta, 2) selvittää opetushallinnon, viranhaltijoiden ja opettajien käsityksiä siitä, millaisten toimien avulla kestävyyskasvatusta voidaan edistää parhaiten kouluissa sekä 3) tutkia kestävyyshankkeiden vaikutuksia peruskoulujen arjen näkökulmasta.
Opetushallituksen ohjauksessa toteutetut hankkeet muodostavat prosessin, joka tarjoaa kiinnostavan tapausesimerkin ja ainutlaatuista tietoa ympäristökasvatuspolitiikoista eri tasoilla aina vaikuttamistyöstä resurssien allokoinnin kautta käytännön koulutyöhön.
Tutkimushankkeen tuottama tieto auttaa kehittämään valtakunnallista ja kuntakohtaista rahoitusohjausta sellaiseksi, että ohjauksen vaikutukset käytännön tasolla olisivat parhaat mahdolliset. Lisäksi esimerkit hyviä tuloksia saavuttaneista hankkeista auttavat kouluja suunnittelemaan entistä parempia toimenpiteitä koulun kestävyyden edistämiseksi. Eurooppalaista kestävyysosaamisen viitekehystä GreenCompia hyödynnetään hankkeiden arvioinnissa.
Maailma on etsimässä reittiä kohti kestävää tulevaisuutta, ja koulutuksella on tässä merkittävä rooli. Tutkimalla ympäristökasvatuspolitiikkoja ja niiden toimeenpanon prosesseja voidaan hahmottaa yhteiskunnallisen päätöksenteon mahdollisuuksia tukea ympäristö- ja kestävyysosaamista koulutuksessa. Poliittista ohjausta rahoitusohjauksen muodossa tarvitaan, sillä koulujen ja opettajien mahdollisuudet tarttua kestävyyshaasteeseen ovat vajavaiset (Mykrä 2021), kestävyyskasvatuksen toteutus vaihtelevaa (Saloranta 2017) ja resurssit kehittämistyölle niukat (Hytönen & al. 2023).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on 1) tutkia poliittista prosessia, jonka tuloksena peruskoulut saivat resursseja kestävyyskasvatukseen valtakunnallisten kestävyyskasvatuksen hankeavustusten 2021–2024 kautta, 2) selvittää opetushallinnon, viranhaltijoiden ja opettajien käsityksiä siitä, millaisten toimien avulla kestävyyskasvatusta voidaan edistää parhaiten kouluissa sekä 3) tutkia kestävyyshankkeiden vaikutuksia peruskoulujen arjen näkökulmasta.
Opetushallituksen ohjauksessa toteutetut hankkeet muodostavat prosessin, joka tarjoaa kiinnostavan tapausesimerkin ja ainutlaatuista tietoa ympäristökasvatuspolitiikoista eri tasoilla aina vaikuttamistyöstä resurssien allokoinnin kautta käytännön koulutyöhön.
Tutkimushankkeen tuottama tieto auttaa kehittämään valtakunnallista ja kuntakohtaista rahoitusohjausta sellaiseksi, että ohjauksen vaikutukset käytännön tasolla olisivat parhaat mahdolliset. Lisäksi esimerkit hyviä tuloksia saavuttaneista hankkeista auttavat kouluja suunnittelemaan entistä parempia toimenpiteitä koulun kestävyyden edistämiseksi. Eurooppalaista kestävyysosaamisen viitekehystä GreenCompia hyödynnetään hankkeiden arvioinnissa.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Web-sivut
https://www.jyu.fi/fi/hankkeet/ykapo-suomalainen-ymparistokasvatuspolitiikka
Tieteenalat
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom
Vapaat asiasanat
ympäristökasvatus; kestävyyskasvatus; ympäristökasvatuspolitiikka; kestävyyskasvatuspolitiikka