Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 323114
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 480 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2019
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.08.2023
Tiivistelmä
Hankkeessa tutkitaan työelämässä tarvittavien suomen kielen resurssien kehitystä aikuisilla maahanmuuttajilla, joiden tavoitteena on työllistyä omalle alalleen suomessa. Kaksi käynnissä olevaa koulutusuudistusta toimivat tutkimushankkeen yhteiskunnallisena kehyksenä: työttömille maahanmuuttajille tarkoitetun kotoutumiskoulutuksen uudistus ja ammatillisen koulutuksen reformi. Molemmissa koulutusta pyritään uudistamaan vähenevien taloudellisesten resurssien varassa, ja molempien uudistusten keskiössä on työssäoppimisen lisääminen. Myös suomen oppimista toisena kielenä pyritään siis viemään yhä enemmän työpaikoille ja samalla kontaktiopetusta luokkaympäristöissä vähennetään. Koulutusuudistukset merkitsevät suurta pedagogista muutosta, ja hankkeen perusidea on analysoida, miten opiskelijoiden suomen kielen hallinta kehittyy uusimuotoisissa koulutusmalleissa.
Avainomsallistujina on uusimuotoisen kotoutumiskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoita, jotka pyrkivät vahvistamaan työllistymisedellytyksiään. Hankkeessa tutkitaan heidän toisen kielen käyttönsä ja hallintansa kompleksisuutta ja dynaamisuutta. Myös positioinnit ja identiteettityö ovat tarkastelun kohteina, ja kieli-, koulutus- ja kotouttamispolitiikka, jotka tutkimuksen osallistujia ympäröivät ja ohjaajat, ovat olennainen osa tutkimusasetelmaa.
Hankkeessa yhdistetään kaksi toisen kielen oppimisen teoriaa, jotka nojaavat käyttöpohjaisuuden ideaan: kieliekologiaa ja kompleksisten dynaamisten systeemien teoria.y (CDST). Sosiokognitiivisessa ekologisessa viitekehyksessä kieli nähdään sosiaalisesti jaettuna, dynaamisena ja toimintasuuntautuneena resurssina ja tarjoumat eli affordanssit avaimina kehitykseen. Kompleksisten dynaamisten systeemien teoriassa taas päähuomio on yksilön kielijärjestelmän eri osajärjestelmien keskinäisessä vuorovaikutuksessa ja kehityksen käyttöpohjaisessa luonteessa, joka heijastuu sekä konstruktioiden että kielellisten käytänteiden muotoutumiseen. Näiden kahden suuntauksen yhdistämisellä haetaan merkittävää tieteellistä selitysvoimaa toisen kielen kontekstissa. Hanke toteutetaan neksusaanalyysina, jossa yhdistyvät CSTD:n määrälliset variaationalayysit ja visualisointi- ja mallinnusmenetelmät a mallinnukset ja ekologiselle viitekehykselle ominaiset etnografiset menetelmät. Myös aivokuvantamismenetelmiä kokeillaan toisen kielen oppimisen kognitiivisten perusprosessien sosiaalisen perustan analysoinnissa.
Avainomsallistujina on uusimuotoisen kotoutumiskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoita, jotka pyrkivät vahvistamaan työllistymisedellytyksiään. Hankkeessa tutkitaan heidän toisen kielen käyttönsä ja hallintansa kompleksisuutta ja dynaamisuutta. Myös positioinnit ja identiteettityö ovat tarkastelun kohteina, ja kieli-, koulutus- ja kotouttamispolitiikka, jotka tutkimuksen osallistujia ympäröivät ja ohjaajat, ovat olennainen osa tutkimusasetelmaa.
Hankkeessa yhdistetään kaksi toisen kielen oppimisen teoriaa, jotka nojaavat käyttöpohjaisuuden ideaan: kieliekologiaa ja kompleksisten dynaamisten systeemien teoria.y (CDST). Sosiokognitiivisessa ekologisessa viitekehyksessä kieli nähdään sosiaalisesti jaettuna, dynaamisena ja toimintasuuntautuneena resurssina ja tarjoumat eli affordanssit avaimina kehitykseen. Kompleksisten dynaamisten systeemien teoriassa taas päähuomio on yksilön kielijärjestelmän eri osajärjestelmien keskinäisessä vuorovaikutuksessa ja kehityksen käyttöpohjaisessa luonteessa, joka heijastuu sekä konstruktioiden että kielellisten käytänteiden muotoutumiseen. Näiden kahden suuntauksen yhdistämisellä haetaan merkittävää tieteellistä selitysvoimaa toisen kielen kontekstissa. Hanke toteutetaan neksusaanalyysina, jossa yhdistyvät CSTD:n määrälliset variaationalayysit ja visualisointi- ja mallinnusmenetelmät a mallinnukset ja ekologiselle viitekehykselle ominaiset etnografiset menetelmät. Myös aivokuvantamismenetelmiä kokeillaan toisen kielen oppimisen kognitiivisten perusprosessien sosiaalisen perustan analysoinnissa.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Monitieteinen aivotutkimuskeskus (Psykologian laitos PSY) CIBR
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Agency in L2 Academic Literacies : Immigrant Students’ Lived Experiences in Focus (2021) Leskinen, Kirsi; A3; 978-1-78892-855-7
- Kielitietoiset käytänteet tukemassa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kiinnittymistä ammatilliseen koulutukseen (2021) Mustonen, Sanna; et al.; A1; OA
- Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa (2020) Mustonen, Sanna; et al.; D1; OA