COVID-19-epidemiaan ja sen vaikutusten hillintään liittyvä temaattinen erityisrahoitus
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 335635
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 397 057,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.02.2020
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.06.2022
Tiivistelmä
COVID-19 pandemia on kriisi, joka vaikuttaa yhteiskunnan ydintoimintoihin, sekä ihmisten terveyteen, hyvinvointiin ja talouteen. Uuden tieteellisen tiedon tarve näiden haasteiden kohtaamiseen on kiireellinen ja laaja-alainen. Jyväskylän yliopisto (JYU) on monitieteinen yliopisto, jonka tutkimusalat vastaavat tutkitun tiedon tarpeeseen COVID-19 epidemian torjumiseksi ja sen seurausten lieventämiseksi Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Tutkijamme ovat jo aloittaneet pandemian hillintään tähtäävää tutkimusta monilla aloilla. JYU:n COVID-19 hanke koostuu osahankkeista, jotka tutkivat taudin hoitoa, estämistä ja seurantaa. Osahankkeissa kehitetään työkaluja päätöksenteon ja epidemiologien käyttöön. JYU:n osahankkeet tarjoavat tieteellistä tietoa lasten, perheiden, nuorien, ikääntyvien ja haavoittuvassa asemassa olevien tukemiseen. Kaikilla JYU:n osahankkeilla on hyvät edellytykset tuottaa konkreettisia tuloksia epidemian ja sen seurausten torjuntaan.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Muut yksiköt
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Nanoscience Center (Fysiikan laitos PHYS, JYFL) (Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) (Kemian laitos CHEM) (Bio- ja ympäristötieteiden laitos BIOENV) NSC
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
Profiloitumisalue: Aktiivisena ikääntyminen ja hoiva (Jyväskylän yliopisto JYU) AAC; Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Kyberturvallisuus (Jyväskylän yliopisto JYU); Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe; Nanoscience Center (Fysiikan laitos PHYS, JYFL) (Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) (Kemian laitos CHEM) (Bio- ja ympäristötieteiden laitos BIOENV) NSC; Päätöksen teko monitavoitteisesti (Jyväskylän yliopisto JYU) DEMO; 2017-2021
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Teachers’ job crafting to support their work-related well-being during the COVID-19 pandemic : A qualitative approach (2024) Aulén, Anna-Mari; et al.; A1; OA
- Huoltajien näkemyksiä lapsensa oppimisesta etäopetuksessa ja lapsen tuen tarpeiden heijastuminen niihin (2023) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Income and Career Concerns Among Emerging Adults From Finland, Sweden, and the United Kingdom During COVID-19 (2023) Nuckols, Julia A.; et al.; A1; OA
- Life course challenges in crises : transition from higher education to work during COVID-19 in Finland and Sweden (2023) Nuckols, Julia A.; et al.; A1; OA
- Loot box purchasing and indebtedness : The role of psychosocial factors and problem gambling (2023) Sirola, Anu; et al.; A1; OA
- Psychosocial Perspective on Problem Gambling : The role of Social Relationships, Resilience, and COVID-19 Worry (2023) Sirola, Anu; et al.; A1; OA
- Psykososiaalisen hyvinvoinnin heijastuminen oppilaiden kokemuksiin kevään 2020 etäopetuksesta (2023) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Reading and math skills development among Finnish primary school children before and after COVID-19 school closure (2023) Lerkkanen, Marja-Kristiina; et al.; A1; OA
- Teachers’ occupational stress and perceived support in Finland and Estonia during the COVID-19 lockdown (2023) Pöysä, Sanni; et al.; A1; OA
- Teachers’ occupational well-being in relation to teacher–student interactions at the lower secondary school level (2023) Chan, Sze Wah; et al.; A1; OA