Opettajien ja oppilaiden stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina. (2021). Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI). V. 31.7.2021. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741.
JYU-tekijät:
|
Kaikki tekijät: Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Rahoittajat: Suomen Akatemia; Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö; The European Association for Research on Learning and Instruction; New York University Abu Dhabi; OAJ Opetusalan Ammattijärjestö; Työsuojelurahasto
Oikeudenhaltijat:
Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet:
Saatavuus ja tunnisteet
Saatavuustieto: Ota yhteyttä omistajaan
Aineiston julkaisuvuosi: 2021
URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104845
DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741
URN-tunniste JYXissä: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109104845
DOI-tunniste JYXissä: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/77741
Aineiston kuvailu
Kuvaus: Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia haasteita, jotka kuormittavat ja voivat heikentää kykyä pitää yllä oppimisen ja motivaation kannalta optimaalista vuorovaikutusta. Stressaava luokkaympäristö ja opettajan kokema stressi voivat heijastua myös oppilaiden oppimiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuksessa selvitetään, missä määrin behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit säätelevät opettaja-oppilasvuorovaikutusta, ja miten vuorovaikutus on yhteydessä oppilaiden stressiin, oppimistuloksiin, motivaatioon ja käyttäytymiseen. Lisäksi selvitetään kotiympäristön roolia lapsen taitojen ja motivaation kehityksessä sekä rehtoreiden ja kouluyhteisön merkitystä opettajan työhyvinvoinnin kannalta. Tutkimukseen on osallistunut vuosittain noin 50 opettajaa (esiopetus-4.lk) luokkansa kanssa, lasten huoltajia ja alakoulujen rehtoreita. Tutkimusaineisto muodostuu luokan vuorovaikutuksen videonauhoituksista, silmänliikekameranauhoituksista, sylkinäytteistä (opettajien ja oppilaiden kortisolihormonipitoisuudet), opettajan tekemistä arvioinneista oppilaiden sosiaalisista taidoista, temperamentista ja työskentelystä, opettajan, vanhempien ja rehtoreiden kyselylomakkeista sekä lasten koulutaitoja ja motivaatiota mittaavista tehtävistä. Tutkimuksessa on haastateltu oppilaita, opettajia, vanhempia ja rehtoreita liittyen hyvinvointiin ja COVID-19 pandemian mahdollisiin vaikutuksiin oppimisessa ja hyvinvoinnissa. Tuloksia hyödynnetään opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa sekä kouluhyvinvoinnin ja opetuksen laadun kehittämisessä.
Aineiston kieli: suomi; englanti
YSO-asiasanat: vuorovaikutus; stressi; stressinhallinta; työhyvinvointi; motivaatio; opettaja-oppilassuhde; kodin ja koulun yhteistyö; rehtorit; opettajat; sosiaaliset taidot; vanhemmuus; lukutaito; matemaattiset taidot; katseenseuranta; oppilaat; palautuminen
Tieteenalat : 516 Kasvatustieteet; 515 Psykologia
Seurantakohteet: Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS; Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)
Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?: Ei
Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet
- COVID-19-epidemiaan ja sen vaikutusten hillintään liittyvä temaattinen erityisrahoitus
- Sivula, Leena
- Suomen Akatemia
- Psykofysiologisten menetelmien soveltaminen kasvatustieteissä
- Pakarinen, Eija
- The European Association for Research on Learning and Instruction
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- TESSI Understanding high-quality teacher-child interactions
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- New York University Abu Dhabi
- Is stress contagious in a classroom? Reciprocal relations between teacher and student well-being
- Pakarinen, Eija
- Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö
- Opettajien stressin säätely ja työhyvinvointi sekä niiden yhteys pedagogisen työn laatuun
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Työsuojelurahasto
Aineistoon liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Work-related stress of elementary school principals in Finland : Coping strategies and support (2023) Elomaa, Mailis; et al.; A1; OA
- Educational dialogue among teachers experiencing different levels of self-efficacy (2021) Muhonen, Heli; et al.; A1; OA
- Investigating Bidirectional Links Between the Quality of Teacher-Child Relationships and Children’s Interest and Pre‐Academic Skills in Literacy and Math (2021) Pakarinen, Eija; et al.; A1; OA
- Koulua ja etäkoulua (2021) Lerkkanen, Marja-Kristiina; E1
- Teacher coping profiles in relation to teacher well-being : a mixed method approach (2021) Aulén, Anna-Mari; et al.; A1; OA
- Dialogue through the eyes : exploring teachers’ focus of attention during educational dialogue (2020) Muhonen, Heli; et al.; A1; OA
- Directors' stress in day care centers : related factors and coping strategies (2020) Elomaa, Mailis; et al.; A1; OA
- Opettajien työhyvinvointi ja sen yhteys pedagogisen työn laatuun (2020) Lerkkanen, Marja-Kristiina; et al.; D4; OA; 978-951-39-8324-6
- Patterns of dialogic teaching in kindergarten classrooms of Finland and the United Arab Emirates (2020) Muhonen, Heli; et al.; A1
- Relations between Kindergarten Teachers’ Occupational Well-being and the Quality of Teacher-child Interactions (2020) Penttinen, Viola; et al.; A1; OA