A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Professional vision of Grade 1 teachers experiencing different levels of work-related stress (2022)
Muhonen, H., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Professional vision of Grade 1 teachers experiencing different levels of work-related stress. Teaching and Teacher Education, 110, Article 103585. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103585
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education
ISSN: 0742-051X
eISSN: 1879-2480
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 110
Artikkelinumero: 103585
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103585
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78937
Tiivistelmä
This study explored teachers' professional vision by examining how teachers experiencing low, moderate and high work-related stress reason their eye-tracking recordings in terms of description, explanation and prediction. A qualitative analysis of retrospective think-aloud interviews with 24 Grade 1 teachers showed that teachers predominantly used description in their reasoning, while explanation and prediction were less frequent. The description mainly focused on teacher information/elaboration and classroom management/behaviour. Teachers with moderate stress utilised self-reflection most frequently, whereas teachers with high stress utilised it the least. The results suggest that the level of teacher work-related stress may be reflected in their self-reflection.
YSO-asiasanat: luokanopettajat; luokkatyöskentely; opetustilanne; katseenseuranta; reflektio; järkeily; työn kuormittavuus; stressi
Vapaat asiasanat: teacher professional vision; knowledge-based reasoning; teacher work-related stress; retrospective think-aloud interview; eye tracking
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 3