A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Educational dialogue of preschool teachers experiencing different levels of stress (2022)
Muhonen, H., Pakarinen, E., Rasku-Puttonen, H., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Educational dialogue of preschool teachers experiencing different levels of stress. Research Papers in Education, Early online. https://doi.org/10.1080/02671522.2022.2034926
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Rasku-Puttonen, Helena; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Research Papers in Education
ISSN: 0267-1522
eISSN: 1470-1146
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 03.02.2022
Volyymi: Early online
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/02671522.2022.2034926
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
This study examined the occurrence and quality of educational dialogue in the preschool classrooms of teachers with low, moderate and high stress levels. Video-recordings of 21 preschool teachers were analysed based on episodes of educational dialogue and categorised with respect to patterns of dialogic teaching and shared knowledge building. The teachers’ level of stress was determined based on their self-reporting of work-related stress and well-being. The findings showed that moderately stressed teachers conducted educational dialogue the most, whereas teachers with low stress conducted dialogue the least. Patterns of teacher-initiated dialogue of a high quality and patterns involving factual knowledge sharing prevailed in the sample. The study contributes to knowledge on teacher stress levels and the occurrence of educational dialogue in preschool.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatuksen opettajat; luokkatyöskentely; dialogisuus; stressi; esikoulu
Vapaat asiasanat: educational dialogue; teacher stress; dialogic teaching; shared knowledge building; preschool
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1