A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kaksoisvaikeushypoteesi lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia (2022)


Nivala, A.-B., Heikkilä, R., Torppa, M., Närhi, V., Aro, M., & Ahonen, T. (2022). Kaksoisvaikeushypoteesi lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(1), 65-75. https://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/kaksoisvaikeushypoteesi-lapsillajoilla-on-oppimisvaikeuksia/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nivala, Anna-Bella; Heikkilä, Riikka; Torppa, Minna; Närhi, Vesa; Aro, Mikko; Ahonen, Timo

Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN: 2342-9046

Julkaisuvuosi: 2022

Volyymi: 32

Lehden numero: 1

Artikkelin sivunumerot: 65-75

Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

Pysyvä verkko-osoite: https://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/kaksoisvaikeushypoteesi-lapsillajoilla-on-oppimisvaikeuksia/

Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Lisätietoja: Tutkittu juttu. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Kaksoisvaikeusoletuksen mukaan keskeisimmät luku- ja kirjoitustaidon taustataidot, fonologinen tietoisuus ja nopea nimeäminen, ennustavat Lukivaikeuksia osin toisistaan erillään. Vaikeudet molemmissa taustataidoissa johtavat vaikeammanasteisiin tukivaikeuksiin kuin yksittäin esiintyessään. Tässä artikkelissa esitettään keskeiset havainnot Heikkilän, Torpan, Aron, Närhen ja Ahosen tutkimuksesta (2016), jossa selvitettiin, onko kaksoisvaikeudetta yhteyttä tukemisen vaikeuksien lisäksi myös oppimisvaikeuksiin matematiikassa ja tarkkaavuudessa. Tutkimuksen kohteena oli luokilla 2-6 olevia lapsia (n = 205), joitta oli yksittäisiä tai päällekkäisiä oppimisen vaikeuksia lukitaidoissa, matematiikassa ja/tai tarkkaavuudessa. Lapset luokitettiin neljään eri ryhmään heidän fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojensa perusteelta: 1) fonologisen tietoisuuden vaikeus (FON), 2) nopean nimeämisen vaikeus (NIM), 3) kaksoisvaikeus (KV) ja 4) ei vaikeuksia (EV). Tulokset tukivat kaksoisvaikeushypoteesia siten, että kaksoisvaikeus osoittautui otevan yleinen lukivaikeuden taustavaikuttaja ja se oli yhteydessä vaikeammanasteisiin lukemisen vaikeuksiin. Tutkimuksen mukaan kaksoisvaikeus oli yhteydessä erityisesti lukivaikeuksiin, mutta ei suoraan matematiikan tai tarkkaavuuden vaikeuksiin.


YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; lukihäiriöt; riskitekijät; fonologinen tietoisuus; nimeäminen


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-03-10 klo 10:34