A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kaksoisvaikeushypoteesi lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia (2022)
Nivala, A.-B., Heikkilä, R., Torppa, M., Närhi, V., Aro, M., & Ahonen, T. (2022). Kaksoisvaikeushypoteesi lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(1), 65-75. https://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/kaksoisvaikeushypoteesi-lapsillajoilla-on-oppimisvaikeuksia/
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nivala, Anna-Bella; Heikkilä, Riikka; Torppa, Minna; Närhi, Vesa; Aro, Mikko; Ahonen, Timo
Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Julkaisuvuosi: 2022
Volyymi: 32
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 65-75
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/kaksoisvaikeushypoteesi-lapsillajoilla-on-oppimisvaikeuksia/
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Lisätietoja: Tutkittu juttu. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Tiivistelmä
Kaksoisvaikeusoletuksen mukaan keskeisimmät luku- ja kirjoitustaidon taustataidot, fonologinen tietoisuus ja nopea nimeäminen, ennustavat Lukivaikeuksia osin toisistaan erillään. Vaikeudet molemmissa taustataidoissa johtavat vaikeammanasteisiin tukivaikeuksiin kuin yksittäin esiintyessään. Tässä artikkelissa esitettään keskeiset havainnot Heikkilän, Torpan, Aron, Närhen ja Ahosen tutkimuksesta (2016), jossa selvitettiin, onko kaksoisvaikeudetta yhteyttä tukemisen vaikeuksien lisäksi myös oppimisvaikeuksiin matematiikassa ja tarkkaavuudessa. Tutkimuksen kohteena oli luokilla 2-6 olevia lapsia (n = 205), joitta oli yksittäisiä tai päällekkäisiä oppimisen vaikeuksia lukitaidoissa, matematiikassa ja/tai tarkkaavuudessa. Lapset luokitettiin neljään eri ryhmään heidän fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojensa perusteelta: 1) fonologisen tietoisuuden vaikeus (FON), 2) nopean nimeämisen vaikeus (NIM), 3) kaksoisvaikeus (KV) ja 4) ei vaikeuksia (EV). Tulokset tukivat kaksoisvaikeushypoteesia siten, että kaksoisvaikeus osoittautui otevan yleinen lukivaikeuden taustavaikuttaja ja se oli yhteydessä vaikeammanasteisiin lukemisen vaikeuksiin. Tutkimuksen mukaan kaksoisvaikeus oli yhteydessä erityisesti lukivaikeuksiin, mutta ei suoraan matematiikan tai tarkkaavuuden vaikeuksiin.
YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; lukihäiriöt; riskitekijät; fonologinen tietoisuus; nimeäminen
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1