A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kaksoisvaikeushypoteesi lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia (2022)


Nivala, A.-B., Heikkilä, R., Torppa, M., Närhi, V., Aro, M., & Ahonen, T. (2022). Kaksoisvaikeushypoteesi lapsilla, joilla on oppimisvaikeuksia. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 32(1), 65-75. https://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/kaksoisvaikeushypoteesi-lapsillajoilla-on-oppimisvaikeuksia/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatNivala, Anna-Bella; Heikkilä, Riikka; Torppa, Minna; Närhi, Vesa; Aro, Mikko; Ahonen, Timo

Lehti tai sarjaOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Julkaisuvuosi2022

Volyymi32

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot65-75

KustantajaNiilo Mäki Instituutti

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/kaksoisvaikeushypoteesi-lapsillajoilla-on-oppimisvaikeuksia/

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

LisätietojaTutkittu juttu. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Kaksoisvaikeusoletuksen mukaan keskeisimmät luku- ja kirjoitustaidon taustataidot, fonologinen tietoisuus ja nopea nimeäminen, ennustavat Lukivaikeuksia osin toisistaan erillään. Vaikeudet molemmissa taustataidoissa johtavat vaikeammanasteisiin tukivaikeuksiin kuin yksittäin esiintyessään. Tässä artikkelissa esitettään keskeiset havainnot Heikkilän, Torpan, Aron, Närhen ja Ahosen tutkimuksesta (2016), jossa selvitettiin, onko kaksoisvaikeudetta yhteyttä tukemisen vaikeuksien lisäksi myös oppimisvaikeuksiin matematiikassa ja tarkkaavuudessa. Tutkimuksen kohteena oli luokilla 2-6 olevia lapsia (n = 205), joitta oli yksittäisiä tai päällekkäisiä oppimisen vaikeuksia lukitaidoissa, matematiikassa ja/tai tarkkaavuudessa. Lapset luokitettiin neljään eri ryhmään heidän fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojensa perusteelta: 1) fonologisen tietoisuuden vaikeus (FON), 2) nopean nimeämisen vaikeus (NIM), 3) kaksoisvaikeus (KV) ja 4) ei vaikeuksia (EV). Tulokset tukivat kaksoisvaikeushypoteesia siten, että kaksoisvaikeus osoittautui otevan yleinen lukivaikeuden taustavaikuttaja ja se oli yhteydessä vaikeammanasteisiin lukemisen vaikeuksiin. Tutkimuksen mukaan kaksoisvaikeus oli yhteydessä erityisesti lukivaikeuksiin, mutta ei suoraan matematiikan tai tarkkaavuuden vaikeuksiin.


YSO-asiasanatoppimisvaikeudetlukihäiriötriskitekijätfonologinen tietoisuusnimeäminen


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-15-06 klo 22:26