Minna Torppa
Henkilökunnan yhteystiedot saatavilla yliopiston yhteystietohausta. ORCID-linkki: https://orcid.org/0000-0003-3834-9892 |
Yleiskuvaus
Tutkin luku- ja kirjoitustaidon sekä matematiikan taitojen kehitystä, oppimisvaikeuksia sekä oppimisen, motivaation ja hyvinvoinnin vuorovaikutusta. Tutkin esimerkiksi vanhempien taitojen sekä koti-, päiväkoti- ja kouluympäristöjen roolia lapsen oppimisessa, motivaatiossa ja oppimiseen liittyvissä tunteissa.
Aktiiviset JYU-affiliaatiot
- Opettajankoulutuslaitos, Professori
Aiemmat, ei-aktiiviset tai muut työsuhteet
- Opettajankoulutuslaitos (Jyväskylän yliopisto), Apulaisprofessori, Päättynyt
- Opettajankoulutuslaitos (Jyväskylän yliopisto), Tuntiopettaja, Päättynyt
- Opettajankoulutuslaitos (Jyväskylän yliopisto), Apulaisprofessori, Päättynyt
Tieteenalat
Seurantakohteet
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
- Suomen Akatemia
- Pathways to math difficulties -A longitudinal study from birth to school-age
- Euroopan komissio
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät /II
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Suomen Akatemia
- Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät
- Suomen Akatemia
Hankkeet, joissa on hanketiimin jäsen
- Tarveperusteisen rahoituksen vaikutus lukutaidon kehitykseen 2. luokalla
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Helsingin kaupunki
- Oppimisvaikeuksien pysyvyys ja niiden yhteys aikuisuuden elämänkulkuun II: ennaltaehkäisevät ja suojaavat tekijät
- Aro, Tuija
- Kansaneläkelaitos (Kela)
- Korona-kriisin vaikutus kouluhyvinvointiin ja hyvinvointityöhön
- Aro, Tuija
- Haukkalan säätiö sr
- BrightNumbers - Vahvan taitopohjan rakentaminen matematiikassa avaimena menestyksekkäälle koulupolulle
- Koponen, Tuire
- Suomen Akatemia
- Neo-PRISM-C: Lasten neurokehityksellisten pulmien optimaalisia ennustajia, riskitekijöitä ja interventioita
- Leppänen, Paavo
- Euroopan komissio
Julkaisut ja muut tuotokset
Tutkimusaineiston tekijä
- Asiantuntijoiden näkemyksiä lasten kriittisen lukutaidon tukemisesta kotiympäristössä – Delfoi-kysely (2023) Torppa, Minna; et al.
- CRITICAL JYU – Kriittisen lukutaidon kehitys ja kotiympäristö -aineisto (2023) Torppa, Minna; et al.
- Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa 2020 (2023) Sainio, Miia; et al.; URN: https://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3611
- Hyvinvointityö ja työyhteisöjen hyvinvointi keskisuomalaisissa kouluissa etäkouluaikana 2020 (2023) ; Sainio, Miia; et al.
- Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Aineistokuvailu ja metadata varhaiskasvatusvaiheelle ja luokille 1-3 (2024) Salminen, Jenni; et al.
- Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle (2024) Salminen, Jenni; et al.