A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland and Sweden : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data (2022)
Harju-Luukkainen, H., Nissinen, K., & Vettenranta, J. (2022). Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland and Sweden : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data. In H. Harju-Luukkainen, J. Kangas, & S. Garvis (Eds.), Finnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practice (pp. 181-192). Springer. Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus, 1. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95512-0_13
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni
Emojulkaisu: Finnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practice
Emojulkaisun toimittajat: Harju-Luukkainen, Heidi; Kangas, Jonna; Garvis, Susanne
ISBN: 978-3-030-95511-3
eISBN: 978-3-030-95512-0
Lehti tai sarja: Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus
ISSN: 2946-6091
eISSN: 2946-6105
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 03.06.2022
Sarjan numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 181-192
Kirjan kokonaissivumäärä: 280
Kustantaja: Springer
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-95512-0_13
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92567
Tiivistelmä
Family-related factors, like parent’s educational level, expectations and socio-economic variables have a significant impact on students’ educational outcomes. In this study our aim is to examine how parental attitudes and the socioeconomic status of student’s family are related to student’s early literacy and numeracy skills and, further, to student’s performance in mathematics and science in the TIMSS assessment. As data we use the latest TIMSS 2015 data collected from parents and students in Finland and Sweden and further as method we use path analysis. According to the results, all considered variables have a highly significant and positive direct effect on the 4th grade student performance. However, some differences between the countries emerged. The results of this study highlight the importance of high-quality early childhood environments on students later educational outcome.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); alakoulu; alakoululaiset; oppimistulokset; opintomenestys; matematiikka; luonnontieteet; perhetausta; vanhemmat; sosioekonomiset tekijät; sosioekonominen asema; sosiaalinen tausta; sosiaalinen ympäristö; asenteet; vaikutukset; varhaiskasvatus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 2
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: