A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland and Sweden : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data (2022)


Harju-Luukkainen, H., Nissinen, K., & Vettenranta, J. (2022). Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland and Sweden : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data. In H. Harju-Luukkainen, J. Kangas, & S. Garvis (Eds.), Finnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practice (pp. 181-192). Springer. Early Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus, 1. https://doi.org/10.1007/978-3-030-95512-0_13


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHarju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni

EmojulkaisuFinnish Early Childhood Education and Care : A Multi-theoretical perspective on research and practice

Emojulkaisun toimittajatHarju-Luukkainen, Heidi; Kangas, Jonna; Garvis, Susanne

ISBN978-3-030-95511-3

eISBN978-3-030-95512-0

Lehti tai sarjaEarly Childhood Research and Education : An Inter-theoretical Focus

ISSN2946-6091

eISSN2946-6105

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä03.06.2022

Sarjan numero1

Artikkelin sivunumerot181-192

Kirjan kokonaissivumäärä280

KustantajaSpringer

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-030-95512-0_13

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92567


Tiivistelmä

Family-related factors, like parent’s educational level, expectations and socio-economic variables have a significant impact on students’ educational outcomes. In this study our aim is to examine how parental attitudes and the socioeconomic status of student’s family are related to student’s early literacy and numeracy skills and, further, to student’s performance in mathematics and science in the TIMSS assessment. As data we use the latest TIMSS 2015 data collected from parents and students in Finland and Sweden and further as method we use path analysis. According to the results, all considered variables have a highly significant and positive direct effect on the 4th grade student performance. However, some differences between the countries emerged. The results of this study highlight the importance of high-quality early childhood environments on students later educational outcome.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)alakoulualakoululaisetoppimistuloksetopintomenestysmatematiikkaluonnontieteetperhetaustavanhemmatsosioekonomiset tekijätsosioekonominen asemasosiaalinen taustasosiaalinen ympäristöasenteetvaikutuksetvarhaiskasvatus


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 13:15