D2 Article in a professional book
lnklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen (2022)
Hautakangas, M., & Laakso, P. (2022). lnklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen. In N. Heiskanen, & M. Syrjämäki (Eds.), Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt (pp. 258-275). PS-kustannus.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Hautakangas, Merja; Laakso, Paula
Parent publication: Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt
Parent publication editors: Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja
ISBN: 978-952-370-314-8
eISBN: 978-952-370-326-1
Publication year: 2022
Pages range: 258-275
Number of pages in the book: 307
Publisher: PS-kustannus
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamista. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen nähdään ajattelutapana, jolla vastataan kaikkien lasten erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi johtamisen näkökulmasta inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen sisältää erilaisten ihmisten johtamista, jolla vastataan organisaation tavoitteisiin ja tarpeisiin. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamista ohjaavat arvot, asenteet, asiakirjat, poliittiset päätökset ja varhaiskasvatuksen käytänteet sekä arviointi. Johtajalta edellytetäänkin vahvaa sitoutumista inklusiivisiin arvoihin, inklusiivisen pedagogiikan johtamiseen ja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamiseen. Ensin esitellään inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisen lähtökohtia, arvoja toiminnan perustana, asenteita toimintaa ohjaamassa ja päätöksenteon merkitystä inkluusion toteutumisessa. Tämän jälkeen esitellään käytännön johtamisen menetelmiä. Lopuksi pohditaan johtamistehtävää varhaiskasvatuksessa ja sitä, miten johtajana voi tukea omaa ja yhteisön hyvinvointia muutoksessa.
Keywords: early childhood education and care; special education (upbringing); inclusion; leadership (activity); pedagogical leadership; leadership (properties); operational culture; values (conceptions)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022