A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach (2023)
Leskinen, K. (2023). Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach. European Journal of Applied Linguistics, 11(1), 53-78. https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0005
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Leskinen, Kirsi
Lehti tai sarja: European Journal of Applied Linguistics
ISSN: 2192-9521
eISSN: 2192-953X
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 22.10.2022
Volyymi: 11
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 53-78
Kustantaja: Walter de Gruyter GmbH
Julkaisumaa: Saksa
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0005
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83754
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan pakolaistaustaisten opiskelijoiden osallistumista akateemisiin tekstikäytänteisiin toisella kielellä. Näillä opiskelijoilla oli myös aiempaa korkeakoulutusta. Ryhmä on jäänyt aiemmissa tutkimuksissa vähälle huomiolle. Tutkimuksen konteksti on uudenlainen korkeakoulutaustaisille maahanmuuttajille tarkoitettu koulutus, jossa yhdistyvät kieli- ja sisältöopinnot. Tutkin, miten kaksi avainosallistujaa ymmärtää ja ottaa haltuun suomenkielisen laskentatoimen kurssin tekstikäytänteitä osana koulutusta. Teoreettisesti ja metodologisesti tutkimus nojaa dialogiseen lähestymistapaan ja neksusanalyysin viitekehykseen. Ensisijainen aineisto koostui haastatteluista ja videoiduista tapaamisista opiskelijoiden ja heidän opettajiensa ja tutoriensa välillä, ja analyysissä hyödynnettiin narratiivista analyysiä ja dialogista vuorovaikutusanalyysiä. Tulokset osoittavat, että opiskelijat yrittivät aktiivisesti ymmärtää ja ottaa haltuun kurssin tekstikäytänteitä. Tämä tuli esiin tekniikan käytöstä, tekijyyteen ja plagiointiin liittyvistä normeista sekä opiskelun itsenäisestä otteesta neuvotteluna. Kurssi oli opiskelijoille haastava, mahdollisesti koska heidän aiemmat kokemuksensa ja resurssinsa eivät kohdanneet sen kanssa, mitä heiltä odotettiin eksplisiittisesti tehtävissä ja implisiittisemmin institutionaalisissa diskursseissa. Artikkeli osoittaa, että korkeakoulun rakenteet ja käytännöt voivat olla eksklusiivisia, jos niihin ei kiinnitetä erityistä huomiota, ja se esittää tapoja inklusiivisuuden kehittämiseksi.
YSO-asiasanat: suomi toisena kielenä; kielen oppiminen; maahanmuuttajat; pakolaiset; korkeakouluopiskelu; dialoginen analyysi; neksusanalyysi; narratiivinen tutkimus
Vapaat asiasanat: second language learning; higher education; literacy
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen
- Suni, Minna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1