A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach (2023)


Leskinen, K. (2023). Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach. European Journal of Applied Linguistics, 11(1), 53-78. https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0005


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLeskinen, Kirsi

Lehti tai sarjaEuropean Journal of Applied Linguistics

ISSN2192-9521

eISSN2192-953X

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä22.10.2022

Volyymi11

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot53-78

KustantajaWalter de Gruyter GmbH

JulkaisumaaSaksa

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1515/eujal-2021-0005

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83754


Tiivistelmä

Tässä artikkelissa tarkastellaan pakolaistaustaisten opiskelijoiden osallistumista akateemisiin tekstikäytänteisiin toisella kielellä. Näillä opiskelijoilla oli myös aiempaa korkeakoulutusta. Ryhmä on jäänyt aiemmissa tutkimuksissa vähälle huomiolle. Tutkimuksen konteksti on uudenlainen korkeakoulutaustaisille maahanmuuttajille tarkoitettu koulutus, jossa yhdistyvät kieli- ja sisältöopinnot. Tutkin, miten kaksi avainosallistujaa ymmärtää ja ottaa haltuun suomenkielisen laskentatoimen kurssin tekstikäytänteitä osana koulutusta. Teoreettisesti ja metodologisesti tutkimus nojaa dialogiseen lähestymistapaan ja neksusanalyysin viitekehykseen. Ensisijainen aineisto koostui haastatteluista ja videoiduista tapaamisista opiskelijoiden ja heidän opettajiensa ja tutoriensa välillä, ja analyysissä hyödynnettiin narratiivista analyysiä ja dialogista vuorovaikutusanalyysiä. Tulokset osoittavat, että opiskelijat yrittivät aktiivisesti ymmärtää ja ottaa haltuun kurssin tekstikäytänteitä. Tämä tuli esiin tekniikan käytöstä, tekijyyteen ja plagiointiin liittyvistä normeista sekä opiskelun itsenäisestä otteesta neuvotteluna. Kurssi oli opiskelijoille haastava, mahdollisesti koska heidän aiemmat kokemuksensa ja resurssinsa eivät kohdanneet sen kanssa, mitä heiltä odotettiin eksplisiittisesti tehtävissä ja implisiittisemmin institutionaalisissa diskursseissa. Artikkeli osoittaa, että korkeakoulun rakenteet ja käytännöt voivat olla eksklusiivisia, jos niihin ei kiinnitetä erityistä huomiota, ja se esittää tapoja inklusiivisuuden kehittämiseksi.


YSO-asiasanatsuomi toisena kielenäkielen oppiminenmaahanmuuttajatpakolaisetkorkeakouluopiskeludialoginen analyysineksusanalyysinarratiivinen tutkimus

Vapaat asiasanatsecond language learning; higher education; literacy


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 15:45