D1 Article in a trade journal
Mitä erityinen tarkoittaa? (2022)
Saloviita, T. (2022). Mitä erityinen tarkoittaa?. eEriKa, 2022(2), 5-11. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1868
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Saloviita, Timo
Journal or series: eEriKa
eISSN: 2243-0075
Publication year: 2022
Publication date: 27/10/2022
Volume: 2022
Issue number: 2
Pages range: 5-11
Publisher: Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1868
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85144
Abstract
Käsite ”erityinen” on koulumaailmassa luonut oman sanaperheensä: erityistarve, erityisopetus, erityisopettaja. Näihin käsitteisiin liittyvät mielikuvat määräävät tavan, jolla erityisopetusta koulumaailmassa ymmärretään ja oikeutetaan. ”Erityisen” käsite kuuluu kuitenkin niihin sanoihin, jotka kätkevät sisäänsä yllätyksiä. Yleiskäsitteenä se tarkoittaa poikkeamista siitä, mikä on normaalia. Erityisopetuksesta puhuttaessa sana on alkanut saada myös muita sisältöjä. Lainsäädännössä siihen liitetään jopa outoja määritteitä. Erityispedagogiikassa se on repeytynyt irti suhteestaan ”normaaliin” ja alkanut merkitä absoluuttista erityisyyttä. Tämä reifikaatioksi kutsuttu ilmiö on antanut erityispedagogiikalle tieteenä sinänsä vieraan ideologisen latauksen. Lisäksi se on tuottanut joukon käytännön kummallisuuksia.
Keywords: educational science; special education (upbringing); special pedagogy; concepts (notions); deviance; normality; integration (passive); inclusion
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2022