D1 Article in a trade journal
Mitä erityinen tarkoittaa? (2022)


Saloviita, T. (2022). Mitä erityinen tarkoittaa?. eEriKa, 2022(2), 5-11. https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1868


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsSaloviita, Timo

Journal or serieseEriKa

eISSN2243-0075

Publication year2022

Publication date27/10/2022

Volume2022

Issue number2

Pages range5-11

PublisherHelsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/1868

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85144


Abstract

Käsite ”erityinen” on koulumaailmassa luonut oman sanaperheensä: erityistarve, erityisopetus, erityisopettaja. Näihin käsitteisiin liittyvät mielikuvat määräävät tavan, jolla erityisopetusta koulumaailmassa ymmärretään ja oikeutetaan. ”Erityisen” käsite kuuluu kuitenkin niihin sanoihin, jotka kätkevät sisäänsä yllätyksiä. Yleiskäsitteenä se tarkoittaa poikkeamista siitä, mikä on normaalia. Erityisopetuksesta puhuttaessa sana on alkanut saada myös muita sisältöjä. Lainsäädännössä siihen liitetään jopa outoja määritteitä. Erityispedagogiikassa se on repeytynyt irti suhteestaan ”normaaliin” ja alkanut merkitä absoluuttista erityisyyttä. Tämä reifikaatioksi kutsuttu ilmiö on antanut erityispedagogiikalle tieteenä sinänsä vieraan ideologisen latauksen. Lisäksi se on tuottanut joukon käytännön kummallisuuksia.


Keywordseducational sciencespecial education (upbringing)special pedagogyconcepts (notions)deviancenormalityintegration (passive)inclusion


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2022


Last updated on 2024-03-04 at 18:16