A1 Journal article (refereed)
Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa (2023)
Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., & Leppänen, P. H. (2023). Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(1), 35-53. https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Utriainen, Jukka; Leppänen, Paavo H.T.
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2023
Publication date: 17/04/2023
Volume: 33
Issue number: 1
Pages range: 35-53
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/
Publication open access: Not open
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87138
Additional information: Tutkimukset. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia ja niiden yhteyttä tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimukseen osallistui 426 kuudesluokkalaista oppilasta. Nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia mitattiin Yhdysvalloissa validoidulla mittarilla. Tutkivan nettilukemisen taitoja arvioitiin verkkopohjaisella tehtävällä, jossa oppilaat tutkivat energiajuomien terveysvaikutuksia. Tehtävä mittasi oppilaiden tiedonhakutaitoja, arviointitaitoja, taitoa laatia synteesi usean nettitekstin pohjalta sekä taitoja muodostaa ja kommunikoida perusteltu kanta tutkimastaan asiasta. Konfirmatorisessa faktorianalyysissä havaittiin neljä nettilukemisen motivationaalista ulottuvuutta: kiinnostus nettilukemiseen, nettilukemisen arvostaminen, minäpystyvyys nettilukemisessa ja nettilukutaitojen kehittämiseen liittyvät uskomukset. Tilastollinen mallinnus osoitti, että nämä neljä ulottuvuutta selittivät yhteensä 24 prosenttia oppilaiden suoriutumisesta tutkivaa nettilukutaitoa mittaavassa tehtävässä. Minäpystyvyydellä oli voimakkain yhteys tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimus osoittaa, että oppilaiden nettilukutaitojen kehittymistä voidaan edistää taitojen opettamisen lisäksi myös tukemalla oppilaiden motivaatiota nettilukemiseen.
Keywords: upper comprehensive school pupils; investigative learning; data acquisition; online publications; media literacy; multiliteracy; motivation (mental objects); self-efficacy; psychology of learning; factor analysis
Contributing organizations
Related projects
- Internet and learning difficulties: multidisciplinary approach for understanding information seeking in new media
- Leppänen, Paavo
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2023
JUFO rating: 1