A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Capturing cognitive load management during authentic virtual reality flight training with behavioural and physiological indicators (2023)
Lämsä, J., Mannonen, J., Tuhkala, A., Heilala, V., Helovuo, A., Tynkkynen, I., Lampi, E., Sipiläinen, K., Kärkkäinen, T., & Hämäläinen, R. (2023). Capturing cognitive load management during authentic virtual reality flight training with behavioural and physiological indicators. Journal of Computer Assisted Learning, 39(5), 1553-1563. https://doi.org/10.1111/jcal.12817
JYU-tekijät tai -toimittajat
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() |
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lämsä, Joni; Mannonen, Joonas; Tuhkala, Ari; Heilala, Ville; Helovuo, Arto; Tynkkynen, Ilkka; Lampi, Emilia; Sipiläinen, Katriina; Kärkkäinen, Tommi; Hämäläinen, Raija
Lehti tai sarja: Journal of Computer Assisted Learning
ISSN: 0266-4909
eISSN: 1365-2729
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 24.04.2023
Volyymi: 39
Lehden numero: 5
Artikkelin sivunumerot: 1553-1563
Kustantaja: Wiley
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/jcal.12817
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86849
Tiivistelmä
Cognitive load (CL) management is essential in safety-critical fields so that professionals can monitor and control their cognitive resources efficiently to perform and solve scenarios in a timely and safe manner, even in complex and unexpected circumstances. Thus, cognitive load theory (CLT) can be used to design virtual reality (VR) training programmes for professional learning in these fields.
Objectives
We studied CL management performance through behavioural indicators in authentic VR flight training and explored if and to what extent physiological data was associated with CL management performance.
Methods
The expert (n = 8) and novice pilots (n = 6) performed three approach and landing scenarios with increasing element interactivity. We used video recordings of the training to assess CL management performance based on the behavioural indicators. Then, we used the heart rate (HR) and heart rate variability (HRV) data to study the associations between the physiological data and CL management performance.
Results and Conclusions
The pilots performed effectively in CL management. The experience of the pilots did not remarkably explain the variation in CL management performance. The scenario with the highest element interactivity and an increase in the very low-frequency band of HRV were associated with decreased performance in CL management.
Takeaways
Our study sheds light on the association between physiological indicators and CL management performance, which has traditionally been assessed with behavioural indicators in professional learning in safety-critical fields. Thus, physiological measurements can be used to supplement the assessment of CL management performance, as relying solely on behavioural indicators can be time consuming.
YSO-asiasanat: kuormitus; psyykkinen kuormittavuus; lentäminen; lentäjät; virtuaalitodellisuus; simulointi; tietokoneavusteinen oppiminen; fysiologiset vaikutukset; käyttäytyminen; mittarit (mittaus)
Vapaat asiasanat: kognitiivinen kuormitus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 3. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 4. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Kohti parempaa päätöksentekoa: Lakimuutosten pitkäaikaisvaikutusten ennakointi työ- ja perhe-elämän tapahtumiin
- Helske, Jouni
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
Alustava JUFO-taso: 2