A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers (2023)
Jaruseviciute, V., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2023). Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers. Journal of Research on Adolescence, 33(4), 1143-1163. https://doi.org/10.1111/jora.12866
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Jaruseviciute, Vilija; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Journal of Research on Adolescence
ISSN: 1050-8392
eISSN: 1532-7795
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 05.06.2023
Volyymi: 33
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 1143-1163
Kustantaja: Wiley
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/jora.12866
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87578
Tiivistelmä
This Finnish longitudinal study investigated the role of relationships with mothers (n = 631) and teachers (n = 56), and adolescents' (n = 848; 53.9% girls, 46.1% boys) temperament in the development of the adolescents' socioemotional functioning during the transition to lower secondary school (Grade 6 to Grade 7; age in Grade 6: M = 12.32, SD = 0.36). The results showed that mother–adolescent closeness predicted a higher level and teacher–adolescent closeness predicted a smaller decrease in prosocial behavior. Teacher–adolescent conflict predicted a higher level, and mother–adolescent conflict predicted an increase in externalizing problems. Only temperament predicted internalizing problems. In addition, relationship quality both mediated and moderated some of the associations between temperament and socioemotional functioning.
YSO-asiasanat: nuoret; varhaisnuoret; alakoulu; yläkoulu; ihmissuhteet; äidit; opettajat; prososiaalisuus; temperamentti; sosioemotionaaliset taidot; sosiaalinen vuorovaikutus; pitkittäistutkimus
Vapaat asiasanat: externalizing problems; internalizing problems; mother–adolescent relationship; prosocial behavior; teacher–adolescent relationship; temperament
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Kiuru, Noona
- Suomen Akatemia
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 2