A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers (2023)


Jaruseviciute, V., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2023). Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school : The role of temperament and relationships with mothers and teachers. Journal of Research on Adolescence, 33(4), 1143-1163. https://doi.org/10.1111/jora.12866

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatJaruseviciute, Vilija; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona

Lehti tai sarjaJournal of Research on Adolescence

ISSN1050-8392

eISSN1532-7795

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä05.06.2023

Volyymi33

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot1143-1163

KustantajaWiley

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1111/jora.12866

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87578


Tiivistelmä

This Finnish longitudinal study investigated the role of relationships with mothers (n = 631) and teachers (n = 56), and adolescents' (n = 848; 53.9% girls, 46.1% boys) temperament in the development of the adolescents' socioemotional functioning during the transition to lower secondary school (Grade 6 to Grade 7; age in Grade 6: M = 12.32, SD = 0.36). The results showed that mother–adolescent closeness predicted a higher level and teacher–adolescent closeness predicted a smaller decrease in prosocial behavior. Teacher–adolescent conflict predicted a higher level, and mother–adolescent conflict predicted an increase in externalizing problems. Only temperament predicted internalizing problems. In addition, relationship quality both mediated and moderated some of the associations between temperament and socioemotional functioning.


YSO-asiasanatnuoretvarhaisnuoretalakouluyläkouluihmissuhteetäiditopettajatprososiaalisuustemperamenttisosioemotionaaliset taidotsosiaalinen vuorovaikutuspitkittäistutkimus

Vapaat asiasanatexternalizing problems; internalizing problems; mother–adolescent relationship; prosocial behavior; teacher–adolescent relationship; temperament


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 16:46