A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Consumption and planetary well-being (2024)
Do, J., Salimi, M., Baumeister, S., Sarja, M., Uusitalo, O., Wilska, T.-A., & Suikkanen, J. (2024). Consumption and planetary well-being. In M. Elo, J. Hytönen, S. Karkulehto, T. Kortetmäki, J. S. Kotiaho, M. Puurtinen, & M. Salo (Eds.), Interdisciplinary Perspectives on Planetary Well-Being (pp. 128-140). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003334002-13
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Do, Jessie; Salimi, Mitra; Baumeister, Stefan; Sarja, Milla; Uusitalo, Outi; Wilska, Terhi-Anna; Suikkanen, Johanna
Emojulkaisu: Interdisciplinary Perspectives on Planetary Well-Being
Emojulkaisun toimittajat: Elo, Merja; Hytönen, Jonne; Karkulehto, Sanna; Kortetmäki, Teea; Kotiaho, Janne S.; Puurtinen, Mikael; Salo, Miikka
ISBN: 978-1-032-36828-3
eISBN: 978-1-003-33400-2
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 15.06.2023
Artikkelin sivunumerot: 128-140
Kirjan kokonaissivumäärä: 270
Kustantaja: Routledge
Kustannuspaikka: Abingdon
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003334002-13
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88266
Tiivistelmä
This chapter considers sustainable marketing and consumption from the perspective of planetary well-being (PW). While marketing is commonly associated with unsustainability, sustainable marketing can create, communicate, and deliver value to consumers in ways that ensure and restore the urgent needs of nature. Sustainable consumption at the acceptable threshold of disturbance on needs satisfaction globally requires critical reflection on the current norms and practices alongside thoughtful solutions for guiding action. The firstpart of the chapter presents the problematization of marketing and consumption against sustainability from the PW angle. It critically discusses the drivers of and barriers to sustainable consumption from the corporate and consumer perspectives. The secondpart presents sustainable-consumption solutions that respect nonhuman needs. We address the question of how marketing and consumption can be transformed so that they can promote PW while providing goods and services to humans. Circular economy, sustainable consumption, consumer information, and digitalized consumption, including the use of artificial intelligence, are cited as intriguing consumption solutions with respect to nonhuman-system needs. The potential of these solutions to influence PW varies as they imply different degrees of change in practices and behaviours. The chapter concludes with an overview of practical solutions to sustainable consumption for PW.
YSO-asiasanat: kulutusyhteiskunta; kuluttajakäyttäytyminen; kestävä kulutus; vihreä siirtymä; markkinointi
Vapaat asiasanat: planetaarinen hyvinvointi
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kestävän markkinoinnin hyödyntäminen tekoälyllä
- Do, Jessie
- Kaupallisten ja teknillisten tieteiden tukisäätiö sr
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 3
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom
- Yritysten ympäristöjohtaminen (Kauppakorkeakoulu JSBE) YTJ
- Kestävä liiketoiminta ja talous (painoala) (Kauppakorkeakoulu JSBE) ; Aiemmin Vastuullinen liiketoiminta
- Markkinointi (Kauppakorkeakoulu JSBE) YMA
- Sosiologia (Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos YFI) SOS
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: