A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Marginalisation: non-dominant language learning and teaching from a comparative perspective (2023)


Brown, K. D., & Laihonen, P. (2023). Marginalisation: non-dominant language learning and teaching from a comparative perspective. Compare: A Journal of Comparative and International Education, Early online. https://doi.org/10.1080/03057925.2023.2234281


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatBrown, Kara D.; Laihonen, Petteri

Lehti tai sarjaCompare: A Journal of Comparative and International Education

ISSN0305-7925

eISSN1469-3623

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä24.07.2023

VolyymiEarly online

KustantajaInforma UK Limited

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/03057925.2023.2234281

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88849


Tiivistelmä

This article interrogates the meaning of marginalisation by comparing two non-dominant language communities in Europe, and in particular their language education and teachers. An interdisciplinary exploration of the marginalisation leads the authors to identify key aspects and expressions of the concept. The authors illuminate these broad expressions of marginalisation in both the case of the Moldavian Csángó in Romania and the Võro in Estonia. The article foregrounds the contours and expressions of the marginalisation of language education through a thematic, comparative view of qualitative data, particularly focused on teachers. In both cases, expressions of marginalisation intersect powerfully to endanger instruction in the language and the place of the language in schools. The compounded experience of these various expressions contributes to a persistence in marginalisation over time. Despite the fragility and uncertainty resulting from this marginalisation, the margins can also serve as sites of possibility for language revitalisation and survival.


YSO-asiasanatkieli ja kieletkielen oppiminenkieltenopetuskieltenopettajatvähemmistökieletsyrjäytyminen

Vapaat asiasanatRomania; Viro


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 17:31