A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Marginalisation: non-dominant language learning and teaching from a comparative perspective (2023)
Brown, K. D., & Laihonen, P. (2023). Marginalisation: non-dominant language learning and teaching from a comparative perspective. Compare: A Journal of Comparative and International Education, Early online. https://doi.org/10.1080/03057925.2023.2234281
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Brown, Kara D.; Laihonen, Petteri
Lehti tai sarja: Compare: A Journal of Comparative and International Education
ISSN: 0305-7925
eISSN: 1469-3623
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 24.07.2023
Volyymi: Early online
Kustantaja: Informa UK Limited
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/03057925.2023.2234281
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88849
Tiivistelmä
This article interrogates the meaning of marginalisation by comparing two non-dominant language communities in Europe, and in particular their language education and teachers. An interdisciplinary exploration of the marginalisation leads the authors to identify key aspects and expressions of the concept. The authors illuminate these broad expressions of marginalisation in both the case of the Moldavian Csángó in Romania and the Võro in Estonia. The article foregrounds the contours and expressions of the marginalisation of language education through a thematic, comparative view of qualitative data, particularly focused on teachers. In both cases, expressions of marginalisation intersect powerfully to endanger instruction in the language and the place of the language in schools. The compounded experience of these various expressions contributes to a persistence in marginalisation over time. Despite the fragility and uncertainty resulting from this marginalisation, the margins can also serve as sites of possibility for language revitalisation and survival.
YSO-asiasanat: kieli ja kielet; kielen oppiminen; kieltenopetus; kieltenopettajat; vähemmistökielet; syrjäytyminen
Vapaat asiasanat: Romania; Viro
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kieli-ideologiat ja Csángójen koulutusohjelma: Kielen keksimistä tai poistamista?
- Laihonen, Petteri
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1