A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Exploring students’ perceptions of self-assessment in the context of problem solving in STEM (2023)
Lämsä, J., Virtanen, A., Tynjälä, P., Maunuksela, J., & Koskinen, P. (2023). Exploring students’ perceptions of self-assessment in the context of problem solving in STEM. LUMAT, 11(2), 35-59. https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.2.2028
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lämsä, Joni; Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi; Maunuksela, Jussi; Koskinen, Pekka
Lehti tai sarja: LUMAT
eISSN: 2323-7112
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 15.09.2023
Volyymi: 11
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 35-59
Kustantaja: Helsingin yliopisto. LUMA-keskus; Kansallinen LUMA-verkosto
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.2.2028
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89175
Tiivistelmä
Central goals of higher education in STEM domains include learning of problem solving and self-assessment skills. To achieve these goals, we propose a novel self-assessment method called the Solve-Correct-Assess-Negotiate (SCAN) method of assessing problem solving that includes both formative and summative elements. We study students’ learning experiences in courses involving different methods of assessing problem solving (Course 1 including teacher-led assessment, Ntrad = 53; Course 2 including SCAN method, NSCAN = 56) and specifically associations between these learning experiences and students' perceptions of the SCAN method. We found that the students relied on teacher-led assessment more than the self-assessment. The perceived utility of the self-assessment was positively associated with a deeper approach to learning in Course 2 than in Course 1. Students who found the self-assessment less beneficial also perceived less support from the learning environment. Our findings suggest that the successful implementation of novel self-assessment-based practices for problem-solving requires personalized support for self-assessment, teachers’ awareness of the different perceptions that students have towards these practices, and discussion among teachers and students on the rationale, utility, and reliability of the different practices.
YSO-asiasanat: korkeakouluopetus; ongelmanratkaisu; itsearviointi; opiskelijat; oppimiskokemukset
Vapaat asiasanat: assessment; higher education; problem solving; self-assessment; STEM
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 4. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Työelämäpedagogiikka korkeakoulutuksessa – asiantuntijuus, toimijuus ja työelämätaidot
- Tynjälä, Päivi
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1
- Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
- Nanoscience Center (Fysiikan laitos PHYS, JYFL) (Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) (Kemian laitos CHEM) (Bio- ja ympäristötieteiden laitos BIOENV) NSC
- Kiihdytinfysiikka ja subatomäärinen fysiikka (Jyväskylän yliopisto JYU)
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope