A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa (2023)
Language assessment as ideologically charged activity


Honko, M., & Halonen, M. (2023). Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 376-400). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126052


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHonko, Mari; Halonen, Mia

EmojulkaisuKielikoulutus mukana muutoksessa

Emojulkaisun toimittajatPitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja

eISBN978-951-9388-77-9

Lehti tai sarjaAFinLA-teema

eISSN2814-6298

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä28.11.2023

Sarjan numero16

Artikkelin sivunumerot376-400

Kirjan kokonaissivumäärä400

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30660/afinla.126052

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinla/article/view/126052

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92176


Tiivistelmä

Language assessment is an activity guided by prevailing language ideologies as well as more general ideas that permeate the entire society. In this chapter, we will examine the ideologies of language proficiency descriptors and assessment, based on the theoretical perspectives of critical language testing (e.g. Lynch 2001; Shohamy 2001). More specifically, we will present some of the key concepts of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR, Council of Europe 2001, 2020a) and assessment based on the framework, especially on test assessment. With the help of concrete examples, we will also show that a deep understanding of the effects of language assessment and the development of assessment require recognition of both its ideology, its origin, and the mechanisms of its effects.


YSO-asiasanatkielitaitoarviointioppilasarviointikielikokeetkielitutkinnotideologiateettisyysmonikielisyyskieltenopettajatkriittinen ajattelu


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-07 klo 01:05