A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa (2023)
Language assessment as ideologically charged activity
Honko, M., & Halonen, M. (2023). Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 376-400). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126052
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Honko, Mari; Halonen, Mia
Emojulkaisu: Kielikoulutus mukana muutoksessa
Emojulkaisun toimittajat: Pitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja
eISBN: 978-951-9388-77-9
Lehti tai sarja: AFinLA-teema
eISSN: 2814-6298
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 28.11.2023
Sarjan numero: 16
Artikkelin sivunumerot: 376-400
Kirjan kokonaissivumäärä: 400
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30660/afinla.126052
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinla/article/view/126052
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92176
Tiivistelmä
Language assessment is an activity guided by prevailing language ideologies as well as more general ideas that permeate the entire society. In this chapter, we will examine the ideologies of language proficiency descriptors and assessment, based on the theoretical perspectives of critical language testing (e.g. Lynch 2001; Shohamy 2001). More specifically, we will present some of the key concepts of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR, Council of Europe 2001, 2020a) and assessment based on the framework, especially on test assessment. With the help of concrete examples, we will also show that a deep understanding of the effects of language assessment and the development of assessment require recognition of both its ideology, its origin, and the mechanisms of its effects.
YSO-asiasanat: kielitaito; arviointi; oppilasarviointi; kielikokeet; kielitutkinnot; ideologiat; eettisyys; monikielisyys; kieltenopettajat; kriittinen ajattelu
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
JUFO-taso: 1
- Soveltava kielentutkimus (Soveltavan kielentutkimuksen keskus SOLKI)
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Kielikoulutuspolitiikan verkosto (Soveltavan kielentutkimuksen keskus SOLKI)
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: