D1 Artikkeli ammattilehdessä
Lukuteatteri tekee lukemisen harjoittelusta hauskaa heikommallekin lukijalle (2023)


Karhunen, R., Hautala, J., & Junttila, E. (2023). Lukuteatteri tekee lukemisen harjoittelusta hauskaa heikommallekin lukijalle. Kielikukko, 42(4), 8-11.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKarhunen, Roosa; Hautala, Jarkko; Junttila, Enni

Lehti tai sarjaKielikukko

ISSN0780-0940

Julkaisuvuosi2023

Volyymi42

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot8-11

KustantajaFinra ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98329

LisätietojaArtikkeli avautuu verkkolehden sivuilla noin vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hankkeessa tutkitaan lukuteatterityöskentelyn vaikuttavuutta 3.-5.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukusujuvuuteen ja -motivaatioon. Hankkeessa kehitetty lukuteatterin muoto on lukemisen kohdennetun tuen menetelmä, jossa lukemista harjoitellaan draaman keinoin näytelmäesitystä harjoittelemalla. Draamallinen konteksti tarjoaa lukusujuvuuden harjoittamisen lisäksi mahdollisuuksia luetunymmärtämisen, minäpystyvyyden, ryhmätyötaitojen, tunnetaitojen sekä kokonaisvaltaisen ilmaisun kehittämiseen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukuteatteri on paitsi tehokas keino lukusujuvuuden kehittämiseen, se on myös oppilaille mieluisa lukujarjoittelun tapa (Hautala, Ronimus & Junttila 2022; Junttila, Ronimus & Hautala 2021). ReadDrama-hanke on Suomen Akatemian rahoittama, ja sen tuotoksena on syntynyt kahdeksan viikon mittainen lukuteatterin opetusohjelma, joka on maksutta opettajien käytössä.


YSO-asiasanatlukutaitolukeminensujuvuusharjoitteluopetusmenetelmätdraamamenetelmätmotivointi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023


Viimeisin päivitys 2024-16-11 klo 20:06