D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
PISA 2022 ensituloksia (2023)
PISA 2022 first results


Hiltunen, J., Ahonen, A., Hienonen, N., Kauppinen, H., Kotila, J., Lehtola, P., Leino, K., Lintuvuori, M., Nissinen, K., Puhakka, E., Sirén, M., Vainikainen, M.-P., & Vettenranta, J. (2023). PISA 2022 ensituloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2023:49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-949-3


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHiltunen, Jenna; Ahonen, Arto; Hienonen, Ninja; Kauppinen, Heli; Kotila, Jenni; Lehtola, Piia; Leino, Kaisa; Lintuvuori, Meri; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija; et al.

eISBN978-952-263-949-3

Lehti tai sarjaOpetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja

ISSN1799-0343

eISSN1799-0351

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä05.12.2023

Sarjan numero2023:49

Kirjan kokonaissivumäärä155

KustantajaOpetus- ja kulttuuriministeriö

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-949-3

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

LisätietojaNimeke kannessa: PISA22 ensituloksia. Tiivistelmä myös ruotsiksi: PISA 2022 första resultaten


Tiivistelmä

Kolmen vuoden välein toteutettava PISA-tutkimusohjelma, jota koronapandemian vuoksi jouduttiin siirtämään vuodella alkuperäisestä aikataulusta, toteutettiin vuonna 2022 kahdeksannen kerran. Tutkimuksessa selvitetään, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät ovat yhteydessä näihin taitoihin ja millaisia muutoksia osaamisessa on havaittavissa verraten aiempiin tutkimuskierroksiin. Ensitulokset-raportin tulokset painottuvat erityisesti kolmatta kertaa pääarviointialueena olevaan matematiikan osaamiseen sekä siihen yhteydessä oleviin oppimisen kannalta keskeisiin taustatekijöihin. Siten voidaan luotettavasti tutkia lähes 20 vuoden aikana tapahtuneita muutoksia matematiikan osaamisessa. Lukutaitoa sekä luonnontieteiden osaamista tarkastellaan matematiikan osaamisen ohella sivuarviointialueina. Tällä kierroksella tarkastellaan osaamisen lisäksi aiempien tutkimuskierrosten tapaan muun muassa oppilaiden suhtautumista opiskelua kohtaan, oppimisympäristöä, oppilaiden hyvinvointia, mutta myös koronapandemian yhteyttä oppimistuloksiin. PISA 2022 -tutkimukseen osallistui 10 239 oppilasta 241 koulusta.


YSO-asiasanatPISA-tutkimusperusopetusoppimistuloksetarviointitutkimuskoulutustutkimus

Vapaat asiasanatSuomi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 18:31