D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
PISA 2022 ensituloksia (2023)
PISA 2022 first results
Hiltunen, J., Ahonen, A., Hienonen, N., Kauppinen, H., Kotila, J., Lehtola, P., Leino, K., Lintuvuori, M., Nissinen, K., Puhakka, E., Sirén, M., Vainikainen, M.-P., & Vettenranta, J. (2023). PISA 2022 ensituloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2023:49. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-949-3
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hiltunen, Jenna; Ahonen, Arto; Hienonen, Ninja; Kauppinen, Heli; Kotila, Jenni; Lehtola, Piia; Leino, Kaisa; Lintuvuori, Meri; Nissinen, Kari; Puhakka, Eija; et al.
eISBN: 978-952-263-949-3
Lehti tai sarja: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja
ISSN: 1799-0343
eISSN: 1799-0351
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 05.12.2023
Sarjan numero: 2023:49
Kirjan kokonaissivumäärä: 155
Kustantaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-949-3
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Lisätietoja: Nimeke kannessa: PISA22 ensituloksia. Tiivistelmä myös ruotsiksi: PISA 2022 första resultaten
Tiivistelmä
Kolmen vuoden välein toteutettava PISA-tutkimusohjelma, jota koronapandemian vuoksi jouduttiin siirtämään vuodella alkuperäisestä aikataulusta, toteutettiin vuonna 2022 kahdeksannen kerran. Tutkimuksessa selvitetään, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät ovat yhteydessä näihin taitoihin ja millaisia muutoksia osaamisessa on havaittavissa verraten aiempiin tutkimuskierroksiin. Ensitulokset-raportin tulokset painottuvat erityisesti kolmatta kertaa pääarviointialueena olevaan matematiikan osaamiseen sekä siihen yhteydessä oleviin oppimisen kannalta keskeisiin taustatekijöihin. Siten voidaan luotettavasti tutkia lähes 20 vuoden aikana tapahtuneita muutoksia matematiikan osaamisessa. Lukutaitoa sekä luonnontieteiden osaamista tarkastellaan matematiikan osaamisen ohella sivuarviointialueina. Tällä kierroksella tarkastellaan osaamisen lisäksi aiempien tutkimuskierrosten tapaan muun muassa oppilaiden suhtautumista opiskelua kohtaan, oppimisympäristöä, oppilaiden hyvinvointia, mutta myös koronapandemian yhteyttä oppimistuloksiin. PISA 2022 -tutkimukseen osallistui 10 239 oppilasta 241 koulusta.
YSO-asiasanat: PISA-tutkimus; perusopetus; oppimistulokset; arviointitutkimus; koulutus; tutkimus
Vapaat asiasanat: Suomi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023