A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana (2024)
Teaching practice supervision as an activity of the work communities at training ECE centres
Chydenius, H., Vehviläinen, S., & Fonsén, E. (2024). Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana. Kasvatus, 55(2), 113-128. https://doi.org/10.33348/kvt.130978
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Chydenius, Heidi; Vehviläinen, Sanna; Fonsén, Elina
Lehti tai sarja: Kasvatus
ISSN: 0022-927X
eISSN: 2737-0658
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 15.04.2024
Volyymi: 55
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 113-128
Kustantaja: Suomen kasvatustieteellinen seura
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.33348/kvt.130978
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94382
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen sisältyvä opetusharjoittelu toteutetaan aina yliopiston kanssa yhteistyössä toimivassa harjoittelupäiväkodissa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan opetusharjoittelua ohjataan parhaiten harjoittelupäiväkodin työyhteisön yhteisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme harjoittelupäiväkodin työyhteisön jäsenten kuvaamaa ohjaustoimijuutta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Aineistomme koostui varhaiskasvatuksen eri ammattilaisten fokusryhmähaastatteluista, joita lähestyimme semioottisen analyysin välinein (aktanttimalli ja toimijuuden modaliteetit). Tunnistimme eri henkilöstöryhmien ilmaisemaa ohjaustoimijuutta analysoimalla haastattelupuheessa esiintyviä toimijarooleja ja toiminnan pyrkimyksiä sekä toimijoiden välisiä suhteita ja toimijuuden modaliteetteja. Varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien ohjaustoimijuus näyttäytyi tuloksiemme mukaan vahvana ohjaustoimijuutena mutta varhaiskasvatuksen lastenhoitajien rajoitettuna. Opetusharjoittelun ohjaus kietoutui yhteen ohjaavan varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen kehittymisen kanssa. Esitämme, että työyhteisön jäsenten osallistuminen opetusharjoittelun ohjaukseen ja saattaminen yhteisiin keskusteluihin opiskelijan kanssa voisi vahvistaa koko yhteisön ammatillista osaamista. Tunnistamme lisäksi ohjaustoimijuuteen liittyviä tekijöitä, joiden avulla työtekijöiden toimijuuden mahdollisuuksia voidaan tukea.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatuksen opettajat; opettajankoulutus; opetusharjoittelu; päiväkodit; toimijuus; työyhteisöt; ammatillinen kehitys; varhaiskasvatus
Vapaat asiasanat: aktanttimalli; ohjaustoimijuus; toimijuuden modaliteetit
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2