A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana (2024)
Teaching practice supervision as an activity of the work communities at training ECE centres


Chydenius, H., Vehviläinen, S., & Fonsén, E. (2024). Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana. Kasvatus, 55(2), 113-128. https://doi.org/10.33348/kvt.130978


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatChydenius, Heidi; Vehviläinen, Sanna; Fonsén, Elina

Lehti tai sarjaKasvatus

ISSN0022-927X

eISSN2737-0658

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä15.04.2024

Volyymi55

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot113-128

KustantajaSuomen kasvatustieteellinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.33348/kvt.130978

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94382


Tiivistelmä

Varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen sisältyvä opetusharjoittelu toteutetaan aina yliopiston kanssa yhteistyössä toimivassa harjoittelupäiväkodissa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan opetusharjoittelua ohjataan parhaiten harjoittelupäiväkodin työyhteisön yhteisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme harjoittelupäiväkodin työyhteisön jäsenten kuvaamaa ohjaustoimijuutta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Aineistomme koostui varhaiskasvatuksen eri ammattilaisten fokusryhmähaastatteluista, joita lähestyimme semioottisen analyysin välinein (aktanttimalli ja toimijuuden modaliteetit). Tunnistimme eri henkilöstöryhmien ilmaisemaa ohjaustoimijuutta analysoimalla haastattelupuheessa esiintyviä toimijarooleja ja toiminnan pyrkimyksiä sekä toimijoiden välisiä suhteita ja toimijuuden modaliteetteja. Varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien ohjaustoimijuus näyttäytyi tuloksiemme mukaan vahvana ohjaustoimijuutena mutta varhaiskasvatuksen lastenhoitajien rajoitettuna. Opetusharjoittelun ohjaus kietoutui yhteen ohjaavan varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen kehittymisen kanssa. Esitämme, että työyhteisön jäsenten osallistuminen opetusharjoittelun ohjaukseen ja saattaminen yhteisiin keskusteluihin opiskelijan kanssa voisi vahvistaa koko yhteisön ammatillista osaamista. Tunnistamme lisäksi ohjaustoimijuuteen liittyviä tekijöitä, joiden avulla työtekijöiden toimijuuden mahdollisuuksia voidaan tukea.


YSO-asiasanatvarhaiskasvatuksen opettajatopettajankoulutusopetusharjoittelupäiväkodittoimijuustyöyhteisötammatillinen kehitysvarhaiskasvatus

Vapaat asiasanat aktanttimalli; ohjaustoimijuus; toimijuuden modali­teetit


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Alustava JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-18-04 klo 15:41