A1 Journal article (refereed)
Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta (2024)
Pöysä, S., Sorkkila, M., Elomaa, M., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 34(1), 57-66.
The research was funded by Strategic Research Council at the Research Council of Finland.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Pöysä, Sanni; Sorkkila, Matilda; Elomaa, Mailis; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2024
Volume: 34
Issue number: 1
Pages range: 57-66
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94563
Additional information: Kokeilut ja käytänteet
Artikkelit avautuvat kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Abstract
Tässä artikkelissa kuvataan Strategisen tutkimusneuvoston rahoittaman EduRESCUE-hankkeen yhteydessä järjestetyn Lasten neuvottelukunnan toimintaa sekä nostetaan esille neuvottelukunnan viestejä aikuisille ja päättäjille. Lasten neuvottelukunnan tavoitteena oli kuulla lasten kokemuksia COVID-19-pandemian ajasta ja heitä koskevista arjen huolista, lisätä lasten vaikutusmahdollisuuksia heitä koskevissa asioissa ja näin edistää lasten osallisuuden ja toimijuuden kokemuksia yhteiskunnassa. Lasten neuvottelukuntaan kuului lukuvuonna 2022–2023 yksi noin 20 oppilaan koululuokka, jossa opiskeli 9–12-vuotiaita lapsia. Toiminta järjestettiin osana lasten tavanomaista koulupäivää ja heidän 4. vuosiluokan yhteiskuntaopin opintojaan. Neuvottelukunta kokoontui lukuvuoden aikana kolme kertaa. Tapaamisissa tutkijat olivat suorassa vuorovaikutuksessa lasten kanssa ja pyrkivät kuulemaan lasten kokemuksia ja ajatuksia korona-ajasta sekä kriisitilanteiden edellyttämästä resilienssistä eli joustavuudesta ja sopeutumiskyvystä. Lasten neuvottelukunnan viesteissä aikuisille ja päättäjille nousi esille esimerkiksi se, että aikuisten pitäisi ymmärtää lasten voivan kokea tilanteita ristiriitaisesti ja että lasten ei ole aina helppo tuoda esiin omia ajatuksiaan tai tietää, mistä saisi apua. Kokemukset lasten neuvottelukunnan järjestämisestä osana tutkimushanketta olivat myönteisiä. Neuvottelukunta nosti esille näkökulmia, joita tutkijat eivät olisi välttämättä huomanneet. Kokeilu osoitti myös, että tämänkaltaista toimintaa suunnitellessa on tärkeää huomioida, että tehtävät ovat helposti lapsien ymmärrettävissä. Kokemustemme pohjalta kannustamme ammattilaisia pohtimaan keinoja lasten kuulemiseksi ja osallisuuden edistämiseksi niin tutkimuksessa kuin osana kouluarkea.
Keywords: children (age groups); COVID-19; unusual conditions; everyday; experiences (knowledge); influencing; involvement (participation); civil society
Free keywords: Lasten neuvottelukunta; lasten kuuleminen tutkimuksessa
Contributing organizations
Related projects
- Resilient schools and the education system
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
Preliminary JUFO rating: 1