A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Exploring the reliability and validity of multiple mini-interviews in admission to teacher education (2024)
Vilppu, H., Laakkonen, E., Haataja, E., Tolvanen, A., & Metsäpelto, R.-L. (2024). Exploring the reliability and validity of multiple mini-interviews in admission to teacher education. European Journal of Teacher Education, Early online. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2351068
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vilppu, Henna; Laakkonen, Eero; Haataja, Eeva; Tolvanen, Asko; Metsäpelto, Riitta-Leena
Lehti tai sarja: European Journal of Teacher Education
ISSN: 0261-9768
eISSN: 1469-5928
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 04.05.2024
Volyymi: Early online
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2351068
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95099
Tiivistelmä
This study addressed the need to explore the reliability and validity of the recently renewed aptitude test based on the multiple mini-interview (MMI) format in Finnish teacher education programmes. Utilising a nationwide dataset (N = 3306), we explored the reliability of the format using intraclass correlations and multilevel modelling. Furthermore, we validated the intended structure of the MMI with confirmatory factor analysis and contrasted the scores of the MMI with other admission scores, i.e. cognitive measures. The results showed mostly small effects of clustering of the applicants according to the different interviewers and circuits. The largest variance component for the MMI total score was the applicant (73.3%), followed by measurement error (15.09%). The intended structure was validated, and the MMI seemed to measure different attributes from other admission measures. Thus, the study demonstrated satisfactory reliability and validity of MMI in admission to teacher education, yet the stations need further development.
YSO-asiasanat: opiskelijavalinnat; opettajankoulutus; soveltuvuustestit; luotettavuus
Vapaat asiasanat: multiple mini-interviews; student admission; initial teacher education
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettajankoulutus ja osaamisen kehittymisen jatkumo opiskelijavalinnasta työelämään
- Metsäpelto, Riitta-Leena
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 3