A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Assessment guides, restricts, supports and strangles : Tensions in teachers’ conceptions of assessment during an assessment reform (2024)


Ketonen, Laura, Nieminen, Juuso Henrik. (2024). Assessment guides, restricts, supports and strangles : Tensions in teachers’ conceptions of assessment during an assessment reform. Teaching and Teacher Education, 150, Article 104737. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104737


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKetonen; Laura; Nieminen; Juuso Henrik

Lehti tai sarjaTeaching and Teacher Education

ISSN0742-051X

eISSN1879-2480

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä08.08.2024

Volyymi150

Artikkelinumero104737

KustantajaElsevier

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104737

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96724


Tiivistelmä

This study examines tensions in teachers' conceptions of assessment following an assessment reform in Finland, which has traditionally been a low-stakes assessment culture. There are no national examinations in comprehensive education; instead, teachers assign students' final grades. Recently, the country has introduced more detailed criteria for the final assessment to improve the comparability of grades. The analysis of 28 teacher interviews reveals that this relatively minor reform has created four significant tensions in teachers’ conceptions of assessment. We call for assessment reforms to be culturally sensitive, carefully considering the context in which they are implemented and paying attention to possible tensions.


YSO-asiasanatarviointimenetelmätoppilasarviointipäättöarviointiuudistuksetopettajatopetussuunnitelmatyhdenmukaistaminen

Vapaat asiasanatteacher conceptions; assessment reform; tensions; assessment culture; low-stakes assessment


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-14-10 klo 15:08