A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Assessment guides, restricts, supports and strangles : Tensions in teachers’ conceptions of assessment during an assessment reform (2024)
Ketonen, Laura, Nieminen, Juuso Henrik. (2024). Assessment guides, restricts, supports and strangles : Tensions in teachers’ conceptions of assessment during an assessment reform. Teaching and Teacher Education, 150, Article 104737. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104737
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ketonen; Laura; Nieminen; Juuso Henrik
Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education
ISSN: 0742-051X
eISSN: 1879-2480
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 08.08.2024
Volyymi: 150
Artikkelinumero: 104737
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104737
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96724
Tiivistelmä
This study examines tensions in teachers' conceptions of assessment following an assessment reform in Finland, which has traditionally been a low-stakes assessment culture. There are no national examinations in comprehensive education; instead, teachers assign students' final grades. Recently, the country has introduced more detailed criteria for the final assessment to improve the comparability of grades. The analysis of 28 teacher interviews reveals that this relatively minor reform has created four significant tensions in teachers’ conceptions of assessment. We call for assessment reforms to be culturally sensitive, carefully considering the context in which they are implemented and paying attention to possible tensions.
YSO-asiasanat: arviointimenetelmät; oppilasarviointi; päättöarviointi; uudistukset; opettajat; opetussuunnitelmat; yhdenmukaistaminen
Vapaat asiasanat: teacher conceptions; assessment reform; tensions; assessment culture; low-stakes assessment
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kiltti isoveli ohjaa ja valvoo? Oppilaan kokemus arvioinnista yläkoulussa
- Ketonen, Laura
- Koneen Säätiö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 3