Kiltti isoveli ohjaa ja valvoo? Oppilaan kokemus arvioinnista yläkoulussa


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero202303077


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 132 690,00


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.08.2024

Hankkeen päättymispäivämäärä31.07.2027


Tiivistelmä

Tutkimukseni tarkastelee arviointia vähälle huomiolle jääneestä oppilaan näkökulmasta. Arviointi on tärkeä tutkimuskohde, sillä se vaikuttaa ihmisten elämänpolkuihin ja ohjaa oppimista monin tavoin. Arviointi on myös kiinteä osa koulun arkea. Yläkoululaisella on monta oppiainetta ja jokaisessa arviointia: kokeita, esseitä, itse- ja vertaisarviointia, kirjallista ja suullista palautetta, pisteitä ja arvosanoja. Vaikka arviointia on tutkittu paljon, kansainvälinen tutkimus tarjoaa niukasti empiiristä tietoa siitä, miltä erilaisten arviointien muodostama kokonaisuus oppilaista näyttää ja millä tavoin se heihin vaikuttaa. Tutkimusaihe on ajankohtainen myös kansallisesti, sillä peruskoulun arvioinnissa on tapahtunut viime vuosina merkittäviä muutoksia, eikä uutta normaalia ole tutkittu syvällisesti oppilaiden näkökulmasta.
Suomessa kaikki arviointi perustuu opettaman toteuttamaan luokkahuonearviointiin. Järjestelyllä on monia etuja, mutta siitä huolimatta on syytä tarkastella, onko sillä myös negatiivisia vaikutuksia oppilaiden elämään tai yhdenvertaisuuteen. Tutkimukseni selvittää, miltä arvioinnin kokonaisuus näyttää yläkoululaisten näkökulmasta, ja minkälaisia vaikutuksia sillä on heidän opiskeluunsa, sosiaalisiin suhteisiinsa ja hyvinvointiinsa.
Asian selvittäminen vaatii oppilaiden ja heidän arkensa syvällistä tuntemista, ja tutkimusmenetelmäksi olen sen vuoksi valinnut etnografian. Kolmevuotinen tutkimus toteutetaan vuosina 2024–2027. Tutkimuksen ensimmäinen vuosi on kenttätyöskentelyyn valmistautumista. Toisen vuoden vietän yhtä tavallista yläkoululuokkaa koululla seuraten ja oppilaita ja heidän arviointiaan havainnoiden, oppilaita haastatellen sekä muuta monipuolista aineistoa keräten. Kolmas vuosi kuluu aineistoa analysoiden ja tutkimusartikkeleita kirjoittaen.


Vastuullinen johtaja


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2024-14-10 klo 14:14