A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Children’s bodily positioning in accounts of naptime in early childhood education and care : a Foucauldian perspective (2024)
Kuukka, A., Salonen, E., & Sevon, E. (2024). Children’s bodily positioning in accounts of naptime in early childhood education and care : a Foucauldian perspective. European Early Childhood Education Research Journal, Early online. https://doi.org/10.1080/1350293x.2024.2412127
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kuukka, Anu; Salonen, Eija; Sevon, Eija
Lehti tai sarja: European Early Childhood Education Research Journal
ISSN: 1350-293X
eISSN: 1752-1807
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 10.10.2024
Volyymi: Early online
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/1350293x.2024.2412127
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97439
Tiivistelmä
Naptime practices of early childhood education and care (ECEC) have been found to place children’s bodies under adult governance, leaving children few possibilities for agency and influence (e.g. Kuukka Citation2015; Nothard et al. Citation2015). In this study, we explore children’s (aged five to seven) accounts of naptime in ECEC, asking how children’s bodily positioning is manifested in them. We analysed two data sets: (1) ethnographic conversations and interviews with children in ECEC, and (2) children’s imaginative narratives on naptime in ECEC. The children’s accounts manifested three bodily positionings: docile, demurring, and rebellious bodies. The findings indicate children have limited possibilities for agency and control over their bodies in this context, although, according to the UNCRC, they have a right to have an influence in matters affecting them (UNICEF Citation1989). The study highlights the significance of considering naptime anew from the perspective of diminishing adult governance of children’s bodies in ECEC.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; päiväkodit; lapset (ikäryhmät); päiväunet; itsemäärääminen; uni (lepotila); hyvinvointi
Vapaat asiasanat: bodily positioning; children’s agency; early childhood education and care; Foucault; governance; naptime
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Konfliktit ja vallankäyttö lasten ja nuorten lähisuhteissa – tarkastelukohteena kerrotut tunteet ja toimijuus
- Sevon, Eija
- Suomen Kulttuurirahasto
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2
- Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS
- Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT