A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä (2024)
Student teachers explaining their linguistic observations


Hankala, M., Torvelainen, P., Aalto, E., Kauppinen, M., Mustonen, S., & Tarnanen, M. (2024). Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä. In M. Kivilehto, L. Lahti, T. Pitkänen, E. Pitkäsalo, & M. Tervola (Eds.), Tutkimuksellisia siltoja rakentamassa (pp. 17-44). AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2024. https://doi.org/10.30661/afinlavk.143449


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHankala, Mari; Torvelainen, Päivi; Aalto, Eija; Kauppinen, Merja; Mustonen, Sanna; Tarnanen, Mirja

EmojulkaisuTutkimuksellisia siltoja rakentamassa

Emojulkaisun toimittajatKivilehto, Marja; Lahti, Laura; Pitkänen, Taina; Pitkäsalo, Eliisa; Tervola, Maija

ISBN978-951-9388-79-3

Lehti tai sarjaAFinLA:n vuosikirja

eISSN2343-2608

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä06.11.2024

Sarjan numero2024

Artikkelin sivunumerot17-44

Kirjan kokonaissivumäärä375

KustantajaAFinLA

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30661/afinlavk.143449

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98335

LisätietojaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja ; 81
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen AFinLAn syyssymposium Tampereen yliopistossa 9.–11.11.2023


Tiivistelmä

Tarkastelemme tässä artikkelissa luokanopettajaopiskelijoiden kielitiedon osaamista suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikkaa käsittelevän opintojakson alussa.
• Useat luokanopettajaopiskelijat osaavat havainnoida ja käsitteellistää hyvin kielen ilmiöitä, kuten monimerkityksisyyttä.
• Osalla opiskelijoista on kuitenkin puutteita käsitteiden hallinnassa ja normatiivinen lähestymistapa kielen ilmiöiden havainnointiin.
• Opintojakson alussa toteutettavista, kielitiedon osaamista kartoittavista tehtävistä saadaan tukea opintojen yksilöllistämiseen, kuten sisältöjen eriyttämiseen.


YSO-asiasanatluokanopettajatopettajankoulutusopiskelijatkielitaitosuomen kielimetakielethavainnointikielitietoinen opetus ja kasvatus

Vapaat asiasanatkielitietoisuus; luokanopettajaopiskelija; metakielen hallinta; kielelliset havainnot


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-11 klo 20:25