A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Benefits and drawbacks of videoconferencing in eldercare from care workers’ perspectives (2024)
Mustola, V., Oinas, T., Leinonen, E., & Taipale, S. (2024). Benefits and drawbacks of videoconferencing in eldercare from care workers’ perspectives. Digital Health, 10. https://doi.org/10.1177/20552076241297225
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mustola, Ville; Oinas, Tomi; Leinonen, Emilia; Taipale, Sakari
Lehti tai sarja: Digital Health
ISSN: 2055-2076
eISSN: 2055-2076
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 05.12.2024
Volyymi: 10
Kustantaja: SAGE Publications
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/20552076241297225
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98906
Tiivistelmä
The purpose of this study is to examine how care workers’ characteristics are related to the perceived benefits and drawbacks of using videoconferencing in the care of older people. The factors chosen for this study are: age, education, perceived information and communication technology (ICT) support, interest in technology, ICT skills and possible prior experience of using videoconferencing tools.
Methods
Our data source was the second wave (2021) of the University of Jyväskylä survey on elder care work (N = 3607), collected from four large trade unions in Finland. We used a multinomial logistic regression to group respondents according to their experiences of technology use and a path analysis to estimate the effects of care workers’ characteristics and prior experiences on the perceived benefits of videoconferencing tools in eldercare work.
Results
We found that the personal characteristics of a care worker are associated with both the use of videoconferencing and its perceived benefits and drawbacks. In addition, we discovered that prior use of videoconferencing tools, especially in direct care work, affects the perceived benefits of them. Those who have used videoconferencing in direct care work perceive them as more beneficial for both their own work and for clients.
Conclusions
Based on these results, we suggest that healthcare and social welfare organizations pay attention to the characteristics of care workers, especially when estimating the necessary amount of ICT support. More ICT support should be targeted to those with a lower level of education and higher age.
YSO-asiasanat: etäkokoukset; teleterveydenhuolto; ikääntyneet; vanhuspalvelut; käyttäjäkokemus; kodinhoitajat; digitaaliset taidot
Vapaat asiasanat: videoconferencing; care worker; eldercare; personal characteristics; user experience
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikkö
- Taipale, Sakari
- Suomen Akatemia
- Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikkö
- Taipale, Sakari
- Suomen Akatemia
- Palvelukulttuuria uudistamalla kaikki mukaan digitaaliseen yhteiskuntaan
- Taipale, Sakari
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 1
- Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikkö (Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos YFI) ; 2018-2025
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Yhteiskuntapolitiikka (Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos YFI) YKP
- Hyvinvoinnin ja hoivan politiikat (painoala) (Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos YFI)
- Aktiivisena ikääntyminen ja hoiva (Jyväskylän yliopisto JYU) AAC