A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Ruskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa (2017)


Rämä, I., Rouste, M., Tiainen, R., Jokitalo-Trebs, M., Airaksinen, L., Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2017). Ruskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(1), 28-44. https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatRämä, Irene; Rouste, Minna; Tiainen, Riitta; Jokitalo-Trebs, Mari; Airaksinen, Leena; Kontu, Elina; Pirttimaa, Raija

Lehti tai sarjaOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin

ISSN2342-9046

Julkaisuvuosi2017

Volyymi27

Lehden numero1

Artikkelin sivunumerot28-44

KustantajaNiilo Mäki Instituutti

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78379

LisätietojaKokeilut ja käytänteet


Tiivistelmä

Valteri-koulu Ruskis (aiemmin Ruskeasuon koulu) on Helsingissä sijaitseva valtion erityiskoulu, joka toimii osana valtakunnallista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteria. Koulussa on liikunta- ja monivammaisia sekä pitkäaikaissairaita oppilaita esiopetuksesta lisäopetukseen. Artikkeli on jatkoa aiemmalle kuvaukselle koulun kehittämisprosessista (ks. NMI Bulletin 3/2013). Tässä työssä tarkastellaan koulun tavoitetyöskentelyyn kohdistuvan pitkäaikaisen kehityshankkeen viimeisintä vaihetta, jossa on paneuduttu tarkastelemaan toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden (n = 19) yhden lukuvuoden keskeisiä HOJKS-tavoitteita, niiden suhdetta oppilaiden ICF-pohjaisiin toimintakykykuvauksiin sekä tavoitteiden suhdetta oppilaiden lukuvuositodistuksissa esitettyihin arviointeihin ja oppilaiden itsearviointeihin. Analyysi suoritettiin pääasiassa laskemalla prosentuaalisia osuuksia ja vertailemalla niitä. Tutkimuksessa huomattiin, että oppilaiden keskeisistä tavoitteista runsaat puolet tuli arvioitua todistustasolla. Lisäksi tavoitteista vain kolmasosa oli suoraan johdettavissa toimintakykykuvauksista. Oppilaiden tavoitteisiin liittyvät itsearvioinnit olivat yhdenmukaisia aikuisten tekemien, lukuvuositodistuksissa näkyvien sanallisten arviointien kanssa hieman yli puolessa tapauksista. Johtopäätöksenä esitetään, että toimintakykykuvauksia on mahdollista hyödyntää tehokkaammin tavoitteiden laadinnassa. Keskeisten tavoitteiden saavuttamisen arviointiin liittyvien kriteerien tulisi olla selvät kaikille osapuolille, ja arvioinnit tulisi kirjata näkyviin.


YSO-asiasanaterityiskoulutopetussuunnitelmatoppimistavoitteetarviointivammaiseterityislapsetoppiminentoimintakykyitsearviointiHOJKS


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2017

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-11-10 klo 19:45