A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Ruskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa (2017)
Rämä, I., Rouste, M., Tiainen, R., Jokitalo-Trebs, M., Airaksinen, L., Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2017). Ruskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(1), 28-44. https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Rämä, Irene; Rouste, Minna; Tiainen, Riitta; Jokitalo-Trebs, Mari; Airaksinen, Leena; Kontu, Elina; Pirttimaa, Raija
Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin
ISSN: 2342-9046
Julkaisuvuosi: 2017
Volyymi: 27
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 28-44
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78379
Lisätietoja: Kokeilut ja käytänteet
Tiivistelmä
Valteri-koulu Ruskis (aiemmin Ruskeasuon koulu) on Helsingissä sijaitseva valtion erityiskoulu, joka toimii osana valtakunnallista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteria. Koulussa on liikunta- ja monivammaisia sekä pitkäaikaissairaita oppilaita esiopetuksesta lisäopetukseen. Artikkeli on jatkoa aiemmalle kuvaukselle koulun kehittämisprosessista (ks. NMI Bulletin 3/2013). Tässä työssä tarkastellaan koulun tavoitetyöskentelyyn kohdistuvan pitkäaikaisen kehityshankkeen viimeisintä vaihetta, jossa on paneuduttu tarkastelemaan toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden (n = 19) yhden lukuvuoden keskeisiä HOJKS-tavoitteita, niiden suhdetta oppilaiden ICF-pohjaisiin toimintakykykuvauksiin sekä tavoitteiden suhdetta oppilaiden lukuvuositodistuksissa esitettyihin arviointeihin ja oppilaiden itsearviointeihin. Analyysi suoritettiin pääasiassa laskemalla prosentuaalisia osuuksia ja vertailemalla niitä. Tutkimuksessa huomattiin, että oppilaiden keskeisistä tavoitteista runsaat puolet tuli arvioitua todistustasolla. Lisäksi tavoitteista vain kolmasosa oli suoraan johdettavissa toimintakykykuvauksista. Oppilaiden tavoitteisiin liittyvät itsearvioinnit olivat yhdenmukaisia aikuisten tekemien, lukuvuositodistuksissa näkyvien sanallisten arviointien kanssa hieman yli puolessa tapauksista. Johtopäätöksenä esitetään, että toimintakykykuvauksia on mahdollista hyödyntää tehokkaammin tavoitteiden laadinnassa. Keskeisten tavoitteiden saavuttamisen arviointiin liittyvien kriteerien tulisi olla selvät kaikille osapuolille, ja arvioinnit tulisi kirjata näkyviin.
YSO-asiasanat: erityiskoulut; opetussuunnitelmat; oppimistavoitteet; arviointi; vammaiset; erityislapset; oppiminen; toimintakyky; itsearviointi; HOJKS
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2017
JUFO-taso: 1