B1 Non-refereed journal articles
Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme (2017)


Kairaluoma, L., Torppa, M., & Aro, M. (2017). Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 27(3), 15-24. https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/nuorten-lukemisvaikeudet-ja-lukemiseen-yhteydessa-olevat-tekijat-kielessamme/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKairaluoma, Leila; Torppa, Minna; Aro, Mikko

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2017

Volume27

Issue number3

Pages range15-24

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/nuorten-lukemisvaikeudet-ja-lukemiseen-yhteydessa-olevat-tekijat-kielessamme/

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57555

Additional informationTutkittu juttu. Artikkeli on ilmestynyt vuonna 2013 lehdessä Scientific Studies of Reading nimellä ”The nature of and factors related to reading difficulties among adolescents in a transparent orthography”.


Abstract

Tutkimuksessa tarkasteltiin suomenkielisten nuorten lukutaitoa ja sen taustalla olevia kognitiivisia tekijöitä. Artikkeli on ilmestynyt lehdessä Scientific Studies of Reading otsikolla ”The nature of and factors related to reading difficulties among adolescents in a transparent orthography”. Tutkimuksessa verrattiin sanojen, pseudosanojen (merkityksettömien sanojen) ja tekstin lukemisen nopeutta ja tarkkuutta sekä nopean sarjallisen nimeämisen ja fonologisen prosessoinnin yhteyttä lukemisvaikeuksisten ja tyypillisesti lukevien nuorten ryhmissä. Nuorten lukemisvaikeudet näkyivät ensisijaisesti hitaana lukemisena. Lukemistarkkuus oli ongelma aikapaineistetussa pseudosanojen lukemistehtävässä. Sarjallisen nimeämisen nopeus oli yhteydessä lukemisnopeuteen ja fonologinen prosessointi lukemisen tarkkuuteen. Tämän lisäksi lukemisvaikeuksisten nuorten ryhmässä sarjallisen nimeämisen nopeus oli yhteydessä myös lukemistarkkuuteen ja tyypillisesti lukevien ryhmässä fonologinen prosessointikyky lukemisnopeuteen. Tutkimus osoitti, että nuorten lukutaidon taustalla ovat samat keskeiset kognitiiviset tekijät kuin lapsillakin.


KeywordsFinnish languageliteracyreading disordersreadingnominationvelocityprecisionphonological awarenesscognitive processesyoung people


Contributing organizations

Other organizations:


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2017

JUFO rating0


Last updated on 2024-11-05 at 00:45