B1 Non-refereed journal articles
Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme (2017)
Kairaluoma, L., Torppa, M., & Aro, M. (2017). Nuorten lukemisvaikeudet ja lukemiseen yhteydessä olevat tekijät kielessämme. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 27(3), 15-24. https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/nuorten-lukemisvaikeudet-ja-lukemiseen-yhteydessa-olevat-tekijat-kielessamme/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Kairaluoma, Leila; Torppa, Minna; Aro, Mikko
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2017
Volume: 27
Issue number: 3
Pages range: 15-24
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/nuorten-lukemisvaikeudet-ja-lukemiseen-yhteydessa-olevat-tekijat-kielessamme/
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57555
Additional information: Tutkittu juttu. Artikkeli on ilmestynyt vuonna 2013 lehdessä Scientific Studies of Reading nimellä ”The nature of and factors related to reading difficulties among adolescents in a transparent orthography”.
Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin suomenkielisten nuorten lukutaitoa ja sen taustalla olevia kognitiivisia tekijöitä. Artikkeli on ilmestynyt lehdessä Scientific Studies of Reading otsikolla ”The nature of and factors related to reading difficulties among adolescents in a transparent orthography”. Tutkimuksessa verrattiin sanojen, pseudosanojen (merkityksettömien sanojen) ja tekstin lukemisen nopeutta ja tarkkuutta sekä nopean sarjallisen nimeämisen ja fonologisen prosessoinnin yhteyttä lukemisvaikeuksisten ja tyypillisesti lukevien nuorten ryhmissä. Nuorten lukemisvaikeudet näkyivät ensisijaisesti hitaana lukemisena. Lukemistarkkuus oli ongelma aikapaineistetussa pseudosanojen lukemistehtävässä. Sarjallisen nimeämisen nopeus oli yhteydessä lukemisnopeuteen ja fonologinen prosessointi lukemisen tarkkuuteen. Tämän lisäksi lukemisvaikeuksisten nuorten ryhmässä sarjallisen nimeämisen nopeus oli yhteydessä myös lukemistarkkuuteen ja tyypillisesti lukevien ryhmässä fonologinen prosessointikyky lukemisnopeuteen. Tutkimus osoitti, että nuorten lukutaidon taustalla ovat samat keskeiset kognitiiviset tekijät kuin lapsillakin.
Keywords: Finnish language; literacy; reading disorders; reading; nomination; velocity; precision; phonological awareness; cognitive processes; young people
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2017
JUFO rating: 0