A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Adolescents’ Academic Emotions and Academic Achievement Across the Transition to Lower Secondary School : The Role of Learning Difficulties (2021)
Sainio, P., Eklund, K., Hirvonen, R., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2021). Adolescents’ Academic Emotions and Academic Achievement Across the Transition to Lower Secondary School : The Role of Learning Difficulties. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(3), 385-403. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1705900
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sainio, Petra; Eklund, Kenneth; Hirvonen, Riikka; Ahonen, Timo; Kiuru, Noona
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 65
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 385-403
Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis Group
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1705900
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78523
Tiivistelmä
This study examined the role of learning difficulties in academic emotions and achievement across the transition to lower secondary school among 848 Finnish adolescents. Reading difficulties (RD) and math difficulties (MD) were identified based on test scores in Grade 6 and 7. Students with difficulties were identified as having resolving, emerging, or persistent RD/MD. Students rated their academic emotions and information on students’ academic achievement was acquired from school registers. The results showed that a decline in academic emotions and achievement was typical among all students across the transition. Resolving, emerging, or persistent types of RD/MD were also meaningfully reflected in the development of academic emotions across the transition. Generally, the results showed that RD/MD students had a higher proclivity to experience more negative academic emotions than their peers, and they lagged behind their peers in achievement across the transition.
YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; alakoululaiset; yläkoululaiset; siirtymävaiheet; tunteet
Vapaat asiasanat: learning difficulties; academic emotions; academic achievement; school transition
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021
JUFO-taso: 2