A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Students' Positive Expectations and Concerns Prior to the School Transition to Lower Secondary School (2021)
Eskelä-Haapanen, S., Vasalampi, K., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Students' Positive Expectations and Concerns Prior to the School Transition to Lower Secondary School. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(7), 1252-1265. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1791248
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Eskelä-Haapanen, Sirpa; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 65
Lehden numero: 7
Artikkelin sivunumerot: 1252-1265
Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1791248
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71227
Tiivistelmä
This mixed-method study examines students' expectations and concerns before transitioning from primary to lower secondary school and the role of students' school-related wellbeing and self-esteem in their concerns. Students reported their beliefs about the forthcoming school transition and filled in a questionnaire assessing school burnout and self-esteem. The results showed that the students had positive expectations comprising comfort, friendships, learning, school environment, increased freedom and teacher -student relations. The students' concerns were mainly related to friendships. Furthermore, results indicated that students who reported concerns about peer relations were likely to experience more exhaustion from school than students who did not report concerns about peer relations. Among girls, concerns about peer relations were also related to a cynical attitude towards schoolwork. This study promotes to understand how students can be prepared and what topics should be specifically discussed with them to support their successful transition from primary to lower secondary school.
YSO-asiasanat: koululaiset; peruskoulun ala-aste; peruskoulun yläaste; siirtymävaiheet; muutosvalmius; uskomukset; odotukset; hyvinvointi; huolestuneisuus; vertaistuki; opiskelumotivaatio
Vapaat asiasanat: beliefs; expectations; concerns; school transition; primary school; lower secondary school
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2