B1 Non-refereed journal articles
Korona opettajan osaamisen haastajana (2021)


Warinowski, A., Metsäpelto, R.-L., Heikkilä, M., & Mikkilä-Erdmann, M. (2021). Korona opettajan osaamisen haastajana. Kasvatus ja aika, 15(2), 73-78. https://doi.org/10.33350/ka.107351


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Warinowski, Anu; Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija

Journal or series: Kasvatus ja aika

eISSN: 1797-2299

Publication year: 2021

Publication date: 24/06/2021

Volume: 15

Issue number: 2

Pages range: 73-78

Publisher: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

DOI: https://doi.org/10.33350/ka.107351

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76990


Abstract

Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu seitsemän yliopiston yhteistyönä tutkimusperustaiseen Opettajan osaamisen karttaan. Siinä opettajan ammatillinen kehittyminen nähdään jatkumona opiskelijavalintavaiheesta koulutuksen kautta työelämään. Keväällä 2020 koronapandemia muutti opettajan työtä radikaalisti. Siirtyminen etäopetukseen ja oppijoiden tukeminen kriisissä ovat asettaneet opettajien osaamiselle uudenlaisia haasteita. Koronatilanteen eri vaiheissa ovat korostuneet erityisesti kolme näkökulmaa Opettajan osaamisen kartasta: yleiset kognitiiviset taidot ja toimijuus, hyvinvointiosaaminen sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaaminen. Opettajan osaamisen karttaan koottu tutkimusperusteinen, yhteisöllinen näkemys opettajan osaamisesta antaa hyvät lähtökohdat toimia muuttuvissa tilanteissa sekä tukee opettajan osaamista myös tulevaisuudessa.


Keywords: teachers; know-how; professional development; teacherhood; working life; challenges; pandemics; COVID-19; multi-professionalism; distance teaching; cognitive skills; teacher training


Contributing organizations


Related projects


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2021


Last updated on 2022-14-09 at 11:52