B1 Non-refereed journal articles
Korona opettajan osaamisen haastajana (2021)
Warinowski, A., Metsäpelto, R.-L., Heikkilä, M., & Mikkilä-Erdmann, M. (2021). Korona opettajan osaamisen haastajana. Kasvatus ja aika, 15(2), 73-78. https://doi.org/10.33350/ka.107351
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Warinowski, Anu; Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija
Journal or series: Kasvatus ja aika
eISSN: 1797-2299
Publication year: 2021
Publication date: 24/06/2021
Volume: 15
Issue number: 2
Pages range: 73-78
Publisher: Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33350/ka.107351
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76990
Abstract
Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu seitsemän yliopiston yhteistyönä tutkimusperustaiseen Opettajan osaamisen karttaan. Siinä opettajan ammatillinen kehittyminen nähdään jatkumona opiskelijavalintavaiheesta koulutuksen kautta työelämään. Keväällä 2020 koronapandemia muutti opettajan työtä radikaalisti. Siirtyminen etäopetukseen ja oppijoiden tukeminen kriisissä ovat asettaneet opettajien osaamiselle uudenlaisia haasteita. Koronatilanteen eri vaiheissa ovat korostuneet erityisesti kolme näkökulmaa Opettajan osaamisen kartasta: yleiset kognitiiviset taidot ja toimijuus, hyvinvointiosaaminen sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaaminen. Opettajan osaamisen karttaan koottu tutkimusperusteinen, yhteisöllinen näkemys opettajan osaamisesta antaa hyvät lähtökohdat toimia muuttuvissa tilanteissa sekä tukee opettajan osaamista myös tulevaisuudessa.
Keywords: teachers; know-how; professional development; teacherhood; working life; challenges; pandemics; COVID-19; multi-professionalism; distance teaching; cognitive skills; teacher training
Contributing organizations
Related projects
- Student selections in teacher education – proactive work for the
future (OVET)- Metsäpelto, Riitta-Leena
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021