Jenni Salminen
Henkilökunnan yhteystiedot saatavilla yliopiston yhteystietohausta. ORCID-linkki: https://orcid.org/0000-0003-4534-6462 X (ent. Twitter) -käyttäjänimi: https://twitter.com/JenniSJyu LinkedIn-osoite: https://www.linkedin.com/in/jenni-salminen-b29005ab/ ResearchGate-osoite: https://www.researchgate.net/profile/Jenni-Salminen ResearcherID: https://www.webofscience.com/wos/author/record/ABB-6664-2020 |
Yleiskuvaus
Tutkimukseni keskiössä on opettajan ja lasten välinen vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksen alaluokilla. Minua kiinnostaa erityisesti se, millä tavalla opettajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen piirteet ja laatu ovat yhteydessä lasten oppimiseen, kehitykseen ja hyvinvointiin, mutta myös se, miten opettajan ominaisuudet ja kokemukset muokkaavat ryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tutkimuksessani tarkastelen myös sitä, millä tavoin vanhempien ja lasten vuorovaikutuksen piirteet ja kotiympäristön tekijät–yhdessä ja erikseen varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa–muovaavat lasten kehitystä ja oppimista. EarlyMath-hankkeessa tutkimukseni kohdistuu kodin ja varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen rooliin varhaisten matemaattisten taitojen kehityksessä. Tutkijana pyrin laajemmin ymmärtämään aikuisen ja lasten välisen vuorovaikutuksen dynaamisuutta ja kaksisuuntaisuutta varhaisen oppimisen kontekstissa.
Työskentelen tällä hetkellä tutkijatohtorina ERC rahoitetussa EarlyMath-projektissa (2021–2026, PI Minna Torppa), jossa toimin vastuullisena tutkijana Taaperon ensiaskeleet matematiikkaan -osatutkimuksessa. Johdan Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistukimusta (2015–2025). Toimin myös asiantuntijana eTALE Africa 2 -projektissa (Niilo Mäki Instituutti, 2023–2026), jossa kehitetään varhaiskasvatuksen ja matematiikan sisältöjä opettajankoulutuksen tueksi Saharan etelänpuoleiseen Afrikkaan. Olen myös CRITICAL-hankkeen (STN, 2020-2026) sekä Herkin silmin -tutkimuksen tutkimusryhmien jäsen.
Akateemiset pätevyydet
- Dosentti, varhaiskasvatustiede, erityisesti varhaisen vuorovaikutuksen havainnointitutkimus, 28.09.2023 (Itä-Suomen yliopisto (ISY))
Aktiiviset JYU-affiliaatiot
- Opettajankoulutuslaitos, Tutkijatohtori
Tieteenalat
Seurantakohteet
Hankkeet, joissa vastuullinen johtaja
- Varhaiskasvatuksen prosessilaadun ja kasvattajien pedagogisten käytäntöjen pitkittäiset yhteydet lasten varhaisten taitojen kehitykseen
- Suomen Akatemia
Hankkeet, joissa on hanketiimin jäsen
- BrightNumbers - Vahvan taitopohjan rakentaminen matematiikassa avaimena menestyksekkäälle koulupolulle
- Koponen, Tuire
- Suomen Akatemia
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Pathways to math difficulties -A longitudinal study from birth to school-age
- Torppa, Minna
- Euroopan komissio
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
Julkaisut ja muut tuotokset
Tutkimusaineiston tekijä
- Asiantuntijoiden näkemyksiä lasten kriittisen lukutaidon tukemisesta kotiympäristössä – Delfoi-kysely (2023) Torppa, Minna; et al.
- CRITICAL JYU – Kriittisen lukutaidon kehitys ja kotiympäristö -aineisto (2023) Torppa, Minna; et al.
- Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Aineistokuvailu ja metadata varhaiskasvatusvaiheelle ja luokille 1-3 (2024) Salminen, Jenni; et al.
- Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle (2024) Salminen, Jenni; et al.