Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Aineistokuvailu ja metadata varhaiskasvatusvaiheelle ja luokille 1-3
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia et al. (2024). Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966.
JYU-tekijät:
|
Kaikki tekijät: Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi
Rahoittajat: Euroopan komissio; Suomen Akatemia; Tiina ja Antti Herlinin säätiö; Emil Aaltosen Säätiö sr
Oikeudenhaltijat:
Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet:
Saatavuus ja tunnisteet
Saatavuustieto: Ladattavissa verkosta
Aineiston julkaisuvuosi: 2024
URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173729
DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassa: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966
URN-tunniste JYXissä: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173729
DOI-tunniste JYXissä: https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966
Aineiston kuvailu
Tässä julkaistava VUOKKO Metadata kattaa tutkimuksen päiväkoti- ja kouluvaiheen (luokat 1-3) ja kuvaa huolella näistä vaiheista kerätyt tutkimusaineistot. Tutkimus jatkuu lasten ollessa 4. ja 5. luokalla ja niiden osalta aineistonkeruu raportoidaan myöhemmin erillisessä metadata-tiedostossa. VUOKKO tutkijat haluavat edistää avointa yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja toivottavat heidät tervetulleeksi tarkastelemaan tutkimuksen aineistoja ja tekemään tutkimusta yhteistyössä hankkeen tutkijoiden kanssa. Tutkimusyhteistyöstä neuvotellaan ja yhteistyön tavat kirjataan VUOKKO tutkimuksen kirjoittajasopimukseen.
Aineiston kieli: suomi; englanti
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; peruskoulu; vuorovaikutus; oppiminen; lapsen kehitys; koti; oppimisympäristö; lukutaito; lukeminen; matematiikka; sosiaaliset taidot; itsesäätely (psykologia); vanhemmat; opettajat; opettaja-oppilassuhde
Tieteenalat : 515 Psykologia; 516 Kasvatustieteet
Seurantakohteet: Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT; Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL); Esi- ja alkuopetus (Opettajankoulutuslaitos OKL) OEA; Terveyskasvatus (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) TER; Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope; Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?: Ei
Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella (CRITICAL)
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Pathways to math difficulties -A longitudinal study from birth to school-age
- Torppa, Minna
- Euroopan komissio
- Teknologisia ja sosiaalisia innovaatioita kriittisen lukemisen tukemiseen internetin aikakaudella
- Torppa, Minna
- Suomen Akatemia
- Neo-PRISM-C: Lasten neurokehityksellisten pulmien optimaalisia ennustajia, riskitekijöitä ja interventioita
- Leppänen, Paavo
- Euroopan komissio
- Varhaiskasvatuksen prosessilaadun ja kasvattajien pedagogisten käytäntöjen pitkittäiset yhteydet lasten varhaisten taitojen kehitykseen
- Salminen, Jenni
- Suomen Akatemia