Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Aineistokuvailu ja metadata varhaiskasvatusvaiheelle ja luokille 1-3


Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia et al. (2024). Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966.


JYU-tekijät
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)Kyllä
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)
  • Yhteyshenkilö (kyllä/ei)

Kaikki tekijätSalminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi

RahoittajatEuroopan komissioSuomen AkatemiaTiina ja Antti Herlinin säätiöEmil Aaltosen Säätiö sr

Oikeudenhaltijat

Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet


Saatavuus ja tunnisteet

SaatavuustietoLadattavissa verkosta

Aineiston julkaisuvuosi2024

URN-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173729

DOI-tunniste alkuperäisessä julkaisupaikassahttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966

URN-tunniste JYXissähttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405173729

DOI-tunniste JYXissähttps://doi.org/10.17011/jyx/dataset/94966


Aineiston kuvailu

KuvausVUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa vuorovaikutusta. Tarkemman kuvauksen hankkeesta ja sen kokonaisuudesta löydät emoaineistosta.

Tässä julkaistava VUOKKO Metadata kattaa tutkimuksen päiväkoti- ja kouluvaiheen (luokat 1-3) ja kuvaa huolella näistä vaiheista kerätyt tutkimusaineistot. Tutkimus jatkuu lasten ollessa 4. ja 5. luokalla ja niiden osalta aineistonkeruu raportoidaan myöhemmin erillisessä metadata-tiedostossa. VUOKKO tutkijat haluavat edistää avointa yhteistyötä tutkijoiden kanssa ja toivottavat heidät tervetulleeksi tarkastelemaan tutkimuksen aineistoja ja tekemään tutkimusta yhteistyössä hankkeen tutkijoiden kanssa. Tutkimusyhteistyöstä neuvotellaan ja yhteistyön tavat kirjataan VUOKKO tutkimuksen kirjoittajasopimukseen.

Aineiston kielisuomienglanti

YSO-asiasanatvarhaiskasvatusperuskouluvuorovaikutusoppiminenlapsen kehityskotioppimisympäristölukutaitolukeminenmatematiikkasosiaaliset taidotitsesäätely (psykologia)vanhemmatopettajatopettaja-oppilassuhde

Tieteenalat 515 Psykologia516 Kasvatustieteet

SeurantakohteetVarhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKTKasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)Esi- ja alkuopetus (Opettajankoulutuslaitos OKL) OEATerveyskasvatus (Liikuntatieteellinen tiedekunta LTK, SPORT) TEROpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.OpeKasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS

Käsitteletkö erityisiä henkilötietoryhmiä tutkimuksessasi?Ei


Aineistoon liittyvät Converiksessa olevat hankkeet


Viimeisin päivitys 2024-17-05 klo 13:44