A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme (2021)
Vasalampi, K., Metsäpelto, R.-L., Salminen, J., Lerkkanen, M.-K., Mäensivu, M., & Poikkeus, A.-M. (2021). Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme. Learning, Culture and Social Interaction, 30(Part A), Article 100538. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2021.100538
JYU-tekijät tai -toimittajat
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() |
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vasalampi, Kati; Metsäpelto, Riitta-Leena; Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Mäensivu, Marja; Poikkeus, Anna-Maija
Lehti tai sarja: Learning, Culture and Social Interaction
ISSN: 2210-6561
eISSN: 2210-657X
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 30
Lehden numero: Part A
Artikkelinumero: 100538
Kustantaja: Elsevier BV
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2021.100538
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77060
Tiivistelmä
This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic teaching practices and pupils' classroom engagement during the programme. Data on pupils' school engagement were collected using classroom video recordings and students' self-ratings at the end of the lesson including dialogic teaching practices. The participants comprised seven in-service teachers and their 140 pupils (10- to 15-year-olds) from two comprehensive schools. The findings indicated positive change in the use of dialogic teaching practices and in observed pupils' school engagement during the programme. Moreover, pupils' help-seeking during lessons increased over the course of the programme. The study suggests that a structured professional development programme utilising video recordings with teacher reflections provides beneficial tools for promoting teachers' employment of dialogic interaction and pupils' school engagement.
YSO-asiasanat: opettajat; ammatillinen kehitys; opetusmenetelmät; vuorovaikutus; dialogi; dialogisuus; kehittäminen; osaamisen kehittäminen; sitoutuminen (toiminta); opetustilanne; luokkatyöskentely; opettaja-oppilassuhde; kuvatallenteet; havainnointi
Vapaat asiasanat: professional development; dialogic teaching practices; school engagement; situation-specific engagement; observation
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021
JUFO-taso: 1
- Kasvatuspsykologia (Opettajankoulutuslaitos OKL)
- Esi- ja alkuopetus (Opettajankoulutuslaitos OKL) OEA
- Psykologia (Psykologian laitos PSY) PSY
- Varhaiskasvatus (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) VKT
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope