Tarinoita mediasta ja medialla - @TARU-malli


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero20220115


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 28 743,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.01.2023

Hankkeen päättymispäivämäärä30.06.2024


Tiivistelmä

Lukutaidon pelastajaksi ilmoittautuvat 4.-luokan oppilaat astumalla mukaan @Taru - Tarinoilla lukijaksi -maailmaan. Rahoitusta haetaan vuoden kestoiseen mediatekstejä hyödyntävään tutkimusperustaiseen lukemista ja lukuosaamista lisäävään opetuskokeiluun, jonka toteuttamisessa ovat mukana sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen koululuokka. @TARU - Tarinoilla lukijaksi -mallia on kehitetty vuodesta 2017. Mallia on kuvattu ja edelleen kehitetty useissa pedagogisissa ja tutkimuksellisissa hankkeissa sekä julkaisuissa. Hankkeen päätoimijat ovat TARU-mallin kehittäjät Jyväskylän yliopiston Merja Kauppinen ja Turun yliopiston Juli-Anna Aerila. Hankkeen kokeilukouluina toimivat Raaseporin kaupungin suomenkielinen Kirkonkylän koulu sekä ruotsinkielinen Kyrkoby skolan. Yhteistyökumppaneina hankkeissa on digitaalinen kirjastopalvelu Ebban, Helsingin Sanomat ja Lasten Sanomat, Opinkirjo ja paikalliset toimijat, kuten kirjasto ja paikallislehti. Lisäksi hankkeella on kummeja, jotka ovat mukana sekä opetuskokeilun suunnittelussa että tapaavat oppilaita säännöllisesti. Hankkeessa luodaan pedagoginen malli tehostettuun lukemiseen tarjoamalla yksilöllisiä lukemisen polkuja ja käyttämällä monimuotoisia tekstejä toiminnan lähtökohtana.


Vastuullinen johtaja


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.WellMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS


Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset


Viimeisin päivitys 2024-02-08 klo 10:23