Tarinoita mediasta ja medialla - @TARU-malli
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 20220115
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 28 743,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.01.2023
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.06.2024
Tiivistelmä
Lukutaidon pelastajaksi ilmoittautuvat 4.-luokan oppilaat astumalla mukaan @Taru - Tarinoilla lukijaksi -maailmaan. Rahoitusta haetaan vuoden kestoiseen mediatekstejä hyödyntävään tutkimusperustaiseen lukemista ja lukuosaamista lisäävään opetuskokeiluun, jonka toteuttamisessa ovat mukana sekä suomenkielinen että ruotsinkielinen koululuokka. @TARU - Tarinoilla lukijaksi -mallia on kehitetty vuodesta 2017. Mallia on kuvattu ja edelleen kehitetty useissa pedagogisissa ja tutkimuksellisissa hankkeissa sekä julkaisuissa. Hankkeen päätoimijat ovat TARU-mallin kehittäjät Jyväskylän yliopiston Merja Kauppinen ja Turun yliopiston Juli-Anna Aerila. Hankkeen kokeilukouluina toimivat Raaseporin kaupungin suomenkielinen Kirkonkylän koulu sekä ruotsinkielinen Kyrkoby skolan. Yhteistyökumppaneina hankkeissa on digitaalinen kirjastopalvelu Ebban, Helsingin Sanomat ja Lasten Sanomat, Opinkirjo ja paikalliset toimijat, kuten kirjasto ja paikallislehti. Lisäksi hankkeella on kummeja, jotka ovat mukana sekä opetuskokeilun suunnittelussa että tapaavat oppilaita säännöllisesti. Hankkeessa luodaan pedagoginen malli tehostettuun lukemiseen tarjoamalla yksilöllisiä lukemisen polkuja ja käyttämällä monimuotoisia tekstejä toiminnan lähtökohtana.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
- Suomen kieli ja kirjallisuus (Opettajankoulutuslaitos OKL)
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- "Mä rupesin kirjottaa ja toi oli se, mitä sattu tulee mieleen" : havaintoja ennakointikertomuksen hyödyntämisestä opetuksessa (2024) Kolehmainen, Valtter; et al.; D1
- TARU®-opas : lukutaidon kehittämiseen ja kirjallisuuskasvatukseen (2024) Aerila, Juli-Anna; et al.; D5; OA; 978-952-5853-91-9
- Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat (2023) Kauppinen, Merja; et al.; D1; OA
- Lukupesä-työskentelyllä yhteisopettajuuteen : opettajat ja opettajaopiskelijat pelillistämisen ja taidelähtöisen työskentelyn parissa (2023) Kauppinen, Merja; D1; OA
- Promoting phenomenon-based learning via students’ reading engagement programme by the ©TARU model (2023) Kauppinen, Merja; et al.; O1; OA