Koulutuspalveluiden ekosysteemin kehittäminen fysiologisen mittaustiedon ja älykkäiden järjestelmien avulla (KoKemus)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: A75070
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 298 864,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.08.2019
Hankkeen päättymispäivämäärä: 30.06.2022
Tiivistelmä
Hanke kohdistuu Keski-Suomen maakuntastrategiassa erityisesti oppimisen ja koulutuksen osaamiseen rakentaen aikuiskoulutuksen ja simulaatio-oppimisen osaamiskeskittymää ja koulutuspalveluiden ekosysteemiä. Oppimisympäristöissä on tapahtunut radikaaleja muutoksia sekä osaamisperusteisen ajattelun että digitalisaation myötä. Toimijoiden osaaminen on pirstoutunut erillisiin yksittäisten kehittäjien saarekkeisiin. Tämä on johtanut siihen, ettei toimijoiden tieto-taidosta eikä uusista digitaalisista läpimurroista, kuten simulaatiokoulutuksesta, saada täyttä hyötyä. Keski-Suomessa useat koulutusorganisaatiot ovat sisällyttäneet simulaatiokoulutuksia (Ilmasotakoulu, POKE, GRADIA, JAMK kuntoutusalan osaamiskeskittymä) osaksi opetusta, mutta niiden hyödyntämisessä ja vaikuttavuuden arvioinnissa ollaan vasta alussa. On selkeä tarve yritysten sekä koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden alueellisen yhteistyön edistämiselle.
Simulaatiolla tarkoitetaan todellista tilannetta jäljittelevää toimintaa. Opetuksessa simulaatioilla voidaan mm. läpikäydä tilanteita, jotka muuten olisivat vaarallisia, hitaita tai kalliita toteuttaa. Uudet teknologiat ovat tuoneet simulaatioympäristöt lähelle realismia. Simulaatioympäristöt muuttavat taitojen oppimista, koska ne tarjoavat mahdollisuuden käytännössä rajattomaan harjoitteluun. On tärkeää ymmärtää simulaatioympäristössä tapahtuvaa oppimista, jotta ohjausta, palautetta ja harjoittelun ajoitusta pystytään kohdentamaan oppimista tukeviksi.
Hankkeen asiantuntijaryhmä koostuu Jyväskylän yliopiston eri tieteenaloilta (mm. aikuis- ja opettajankoulutuksesta, aivotutkimuksesta, psykologiasta ja kognitiotieteestä) ja muista hankkeeseen osallistuvista asiantuntijoista. Hankkeeseen osallistuu merkittäviä aikuiskoulutuksen toimijoita ja yrityksiä, joilla on osaamista aikuiskoulutuksesta sekä simulaatioympäristöjen rakentamisesta ja käyttämisestä sekä tarvetta niiden kehittämiseen. Käytännön yhteistyö rakentuu hankkeeseen osallistuvien toimijoiden tarjoamien simulaatiokoulutustuotteiden ja -palveluiden kautta, tuoden niihin keskeisenä osana kehittämistyötä uudenlaisia psykofysiologisia mittausmenetelmiä. Hankkeessa tarkastellaan oppimiskokemuksen ja oppija-ohjaaja vuorovaikutuksen taustalla olevia kokemuksellisia ja kehon fysiologisia ilmiöitä.
Hanke vahvistaa simulaatio- ja aikuiskoulutuspalveluita tarjoavien yritysten ja muiden toimijoiden ymmärrystä aikuisen oppimisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena on, että hankkeessa tapahtuvan yhteiskehittämisen vaikutukset edistävät hankkeen toimijoiden osaamista ja innovatiivisuutta tuottaa uusia koulutuspalveluita. Tämä luo edellytykset koulutusten vaikuttavuuden ja oppimistulosten paranemiselle. Hanke tukee koulutuspalveluita tuottavien yritysten kilpailukykyä ja kasvua.
Psykofysiologisten, ihmisen käyttäytymiseen liittyvien kehon tahdosta riippumattomien signaalien, mittausmenetelmien soveltaminen oppimistilanteen optimointiin, sekä älykkäiden analyysimenetelmien hyödyntäminen oppimistilanteista kerätyn aineiston tulkinnassa mm. luonnollisen kielen analytiikkaa sekä koneoppimista käyttäen, tarjoavat oppimisen ja koulutuksen asiantuntijoille uusia mahdollisuuksia tuottaa ja raportoida tietoa oppimisesta. Hankkeen toimet tukevat erityisesti simulaatioympäristöjen kehittämistä ja hyödyntämistä perustuen monipuoliseen mittaustietoon.
Hankkeen aikana toteutuu yhteistyötä, osaamisen jakamista, koulutusprosessien kehittämistä ja lisäksi rakentuu yhteistyömalleja alueellisen osaamiskeskittymän toimijoiden välille. Hankkeen toimintatavoissa, kuten koulutuspilottien toteutuksissa noudatetaan tasa-arvoa ja kestävän kehityksen periaatteita. Hankkeen tuloksena syntyy osaamista koulutuspalveluiden ja tuotteiden kehittämiseen, jolla on merkittäviä vaikutuksia sekä kansalliseen, että kansainväliseen oppimisen ja opetuksen kenttään, opetuksen toiminta- ja koulutusmallien sekä opetusteknologian kehittämiseen.
Simulaatiolla tarkoitetaan todellista tilannetta jäljittelevää toimintaa. Opetuksessa simulaatioilla voidaan mm. läpikäydä tilanteita, jotka muuten olisivat vaarallisia, hitaita tai kalliita toteuttaa. Uudet teknologiat ovat tuoneet simulaatioympäristöt lähelle realismia. Simulaatioympäristöt muuttavat taitojen oppimista, koska ne tarjoavat mahdollisuuden käytännössä rajattomaan harjoitteluun. On tärkeää ymmärtää simulaatioympäristössä tapahtuvaa oppimista, jotta ohjausta, palautetta ja harjoittelun ajoitusta pystytään kohdentamaan oppimista tukeviksi.
Hankkeen asiantuntijaryhmä koostuu Jyväskylän yliopiston eri tieteenaloilta (mm. aikuis- ja opettajankoulutuksesta, aivotutkimuksesta, psykologiasta ja kognitiotieteestä) ja muista hankkeeseen osallistuvista asiantuntijoista. Hankkeeseen osallistuu merkittäviä aikuiskoulutuksen toimijoita ja yrityksiä, joilla on osaamista aikuiskoulutuksesta sekä simulaatioympäristöjen rakentamisesta ja käyttämisestä sekä tarvetta niiden kehittämiseen. Käytännön yhteistyö rakentuu hankkeeseen osallistuvien toimijoiden tarjoamien simulaatiokoulutustuotteiden ja -palveluiden kautta, tuoden niihin keskeisenä osana kehittämistyötä uudenlaisia psykofysiologisia mittausmenetelmiä. Hankkeessa tarkastellaan oppimiskokemuksen ja oppija-ohjaaja vuorovaikutuksen taustalla olevia kokemuksellisia ja kehon fysiologisia ilmiöitä.
Hanke vahvistaa simulaatio- ja aikuiskoulutuspalveluita tarjoavien yritysten ja muiden toimijoiden ymmärrystä aikuisen oppimisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteena on, että hankkeessa tapahtuvan yhteiskehittämisen vaikutukset edistävät hankkeen toimijoiden osaamista ja innovatiivisuutta tuottaa uusia koulutuspalveluita. Tämä luo edellytykset koulutusten vaikuttavuuden ja oppimistulosten paranemiselle. Hanke tukee koulutuspalveluita tuottavien yritysten kilpailukykyä ja kasvua.
Psykofysiologisten, ihmisen käyttäytymiseen liittyvien kehon tahdosta riippumattomien signaalien, mittausmenetelmien soveltaminen oppimistilanteen optimointiin, sekä älykkäiden analyysimenetelmien hyödyntäminen oppimistilanteista kerätyn aineiston tulkinnassa mm. luonnollisen kielen analytiikkaa sekä koneoppimista käyttäen, tarjoavat oppimisen ja koulutuksen asiantuntijoille uusia mahdollisuuksia tuottaa ja raportoida tietoa oppimisesta. Hankkeen toimet tukevat erityisesti simulaatioympäristöjen kehittämistä ja hyödyntämistä perustuen monipuoliseen mittaustietoon.
Hankkeen aikana toteutuu yhteistyötä, osaamisen jakamista, koulutusprosessien kehittämistä ja lisäksi rakentuu yhteistyömalleja alueellisen osaamiskeskittymän toimijoiden välille. Hankkeen toimintatavoissa, kuten koulutuspilottien toteutuksissa noudatetaan tasa-arvoa ja kestävän kehityksen periaatteita. Hankkeen tuloksena syntyy osaamista koulutuspalveluiden ja tuotteiden kehittämiseen, jolla on merkittäviä vaikutuksia sekä kansalliseen, että kansainväliseen oppimisen ja opetuksen kenttään, opetuksen toiminta- ja koulutusmallien sekä opetusteknologian kehittämiseen.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Monitieteinen aivotutkimuskeskus (Psykologian laitos PSY) CIBR
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Edu; Aiemmin JYU.Ope
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Monimenetelmällistä lentosimulaatiotutkimusta : neurofysiologiaa ja oppimiskokemuksia (2023) Vesisenaho, Mikko; et al.; B2; OA; 978-951-25-3331-2
- How can learning experiences be explored in simulation-based learning situations? (2022) Karjalainen, Suvi; et al.; B3; OA
- KoKemus : Koulutuspalveluiden ekosysteemin kehittäminen fysiologisen mittaustiedon ja älykkäiden järjestelmien avulla (2022) Karjalainen, Suvi; et al.; O4; OA
- Methodology Development in Adult Learning Research : Combining Physiological Reactions and Learning Experiences in Simulation-Based Learning Environments (2020) Silvennoinen, Minna; et al.; A4; OA; 978-84-09-17979-4