Lukutaidon kehittyminen lapsuudesta aikuisuuteen: riskit ja suojaavat tekijät /II
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 313768
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 78 109,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.09.2017
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.12.2019
Tiivistelmä
Tämän tutkimusprojektin tarkoitus on tutkia lukutaidon kehittymistä syntymästä aikuisuuteen. Projektissa tarkastellaan sekä lukemisen sujuvuuden että ymmärtämisen kehitystä ja pulmia, pyritään ennustamaan lukutaidon kehityksen ongelmia eri ikävaiheissa ja tarkastellaan lukutaidon kehityksen riskejä ja suojaavia tekijöitä. Tutkimusprojektissa käytetään neljää laajaa pitkittäistutkimusaineistoa: JLD (Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia), First Steps (Alkuportaat), FinnTwin12 ja FinnTwin16. Projektissa hyödynnetään näiden pitkittäistutkimusten olemassa olevia aineistoja, minkä lisäksi kerätään uutta aineistoa valikoiduilta otoksilta. Haen tällä hakemuksella tutkimusmäärärahaa aineiston keruuseen, tulosten julkaisemiseen, ja tutkijoiden matkakuluihin aikavälille 1.9.2017 -31.8.2019. Projektin kolme päätehtävää viimeiselle kahdelle vuodelle ovat aineistonkeruu, aineiston arkistointi, ja tulosten raportointi.
Vastuullinen johtaja
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well; Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
Liittyvät julkaisut ja muut tuotokset
- Early prediction of math difficulties with the use of a neural networks model (2024) Psyridou, Maria; et al.; A1; OA
- Machine learning predicts upper secondary education dropout as early as the end of primary school (2024) Psyridou, Maria; et al.; A1; OA
- Developmental profiles of arithmetic fluency skills from grades 1 to 9 and their early identification (2023) Psyridou, Maria; et al.; A1; OA
- Development of silent reading fluency and reading comprehension across grades 1 to 9 : unidirectional or bidirectional effects between the two skills? (2023) Psyridou, Maria; et al.; A1; OA
- Reading Difficulties Identification : A Comparison of Neural Networks, Linear, and Mixture Models (2023) Psyridou, Maria; et al.; A1; OA
- Long-term effects of the home literacy environment on reading development : Familial risk for dyslexia as a moderator (2022) Torppa, Minna; et al.; A1; OA
- Longitudinal Stability of Reading Difficulties : Examining the Effects of Measurement Error, Cut-Offs, and Buffer Zones in Identification (2020) Psyridou, Maria; et al.; A1; OA
- Reading comprehension difficulty is often distinct from difficulty in reading fluency and accompanied with problems in motivation and school well-being (2020) Torppa, Minna; et al.; A1; OA
- Does health literacy explain the link between structural stratifiers and adolescent health? (2019) Paakkari, Leena; et al.; A1
- Early prediction of reading trajectories of children with and without reading instruction in kindergarten : a comparison study of Estonia and Finland (2019) Torppa, Minna; et al.; A1; OA