A1 Journal article (refereed)
Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa (2021)
Luokkahuonevuorovaikutus matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden tunneilla : oppilaslähtöisyys ja dialogisuus
Lehesvuori, S., Hähkiöniemi, M., Ketonen, L., Pöysä, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(2), 61-80. https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Ketonen, Laura; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2021
Volume: 31
Issue number: 2
Pages range: 61-80
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78191
Additional information: Tutkimukset. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaslähtöisyys ja dialogisuus ilmenevät matematiikassa ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa erityisesti oppilaiden näkökulmien, ajatusten ja kokemusten huomioimisen kautta. Tutkimuksen aineistoksi valittiin matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden pitämiä oppitunteja, joissa havaittiin keskimääräisesti enemmän oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmenemismuotoja. Keskustelunanalyysin keinoin osoitettiin, että oppilaslähtöisyyttä ja dialogisuutta voidaan edistää niin matematiikkaa kuin muitakin aiheita käsittelevissä opetuskeskusteluissa. Esimerkkien avulla pohditaan, miten vallitseva auktoritatiivinen ja oppiainekeskeinen opetusvuorovaikutus on haastettavissa jo opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun aikana.
Keywords: mathematics; classroom work; class discussion (educational methods); dialogicality; student-centeredness; teacher training
Contributing organizations
Related projects
- Teacher assessment skills for supporting learning, participation and providing support
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021
JUFO rating: 1