A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa (2021)
Luokkahuonevuorovaikutus matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden tunneilla : oppilaslähtöisyys ja dialogisuus


Lehesvuori, S., Hähkiöniemi, M., Ketonen, L., Pöysä, S., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmeneminen matematiikan opetuskeskusteluissa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(2), 61-80. https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Ketonen, Laura; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Lehti tai sarjaOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

eISSN2953-996X

Julkaisuvuosi2021

Volyymi31

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot61-80

KustantajaNiilo Mäki Instituutti

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/luokkahuonevuorovaikutus-matematiikan-aineenopettajaopiskelijoiden-tunneilla-oppilaslahtoisyys-ja-dialogisuus/

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78191

LisätietojaTutkimukset. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppilaslähtöisyys ja dialogisuus ilmenevät matematiikassa ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa erityisesti oppilaiden näkökulmien, ajatusten ja kokemusten huomioimisen kautta. Tutkimuksen aineistoksi valittiin matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden pitämiä oppitunteja, joissa havaittiin keskimääräisesti enemmän oppilaslähtöisyyden ja dialogisuuden ilmenemismuotoja. Keskustelunanalyysin keinoin osoitettiin, että oppilaslähtöisyyttä ja dialogisuutta voidaan edistää niin matematiikkaa kuin muitakin aiheita käsittelevissä opetuskeskusteluissa. Esimerkkien avulla pohditaan, miten vallitseva auktoritatiivinen ja oppiainekeskeinen opetusvuorovaikutus on haastettavissa jo opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun aikana.


YSO-asiasanatmatematiikkaluokkatyöskentelyopetuskeskusteludialogisuusoppilaslähtöisyysopettajankoulutus


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 10:45