A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä (2021)
Torppa, M., Nurminen, T., Niemi, P., Vasalampi, K., Lerkkanen, M.-K., Tolvanen, A., & Poikkeus, A.-M. (2021). Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(3). https://bulletin.nmi.fi/2021/10/20/kirjojen-lukeminen-tukee-luetun-ymmartamisen-kehitysta/
JYU-tekijät tai -toimittajat
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() |
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija
Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 31
Lehden numero: 3
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://bulletin.nmi.fi/2021/10/20/kirjojen-lukeminen-tukee-luetun-ymmartamisen-kehitysta/
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78374
Lisätietoja: Tutkittu juttu. Artikkeli julkaistu vain verkkojulkaisuna.
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako myös lukemisen määrä lukutaitoa. Tutkimuksessa mitattiin lasten (n = 2 525) lukusujuvuutta ja luetun ymmärtämisen taitoa luokilla 1, 2, 3, 4, 6, 7 ja 9. Vapaa-ajan lukemisen määrää mitattiin samoissa aikapisteissä kyselyillä. Luokilla 1–4 lasten vanhemmat vastasivat lukemisen määrää koskeviin kysymyksiin, ja luokilla 6–9 lapset vastasivat kyselyyn itse. Tutkimuksessa havaittiin, että lukutaito ennustaa lukemisen määrää erityisesti varhaisilla luokilla, kun lukutaito on vasta kehittymässä. Myöhemmillä luokilla kuitenkin kirjojen lukemisesta innostuminen ennusti erityisesti parempaa luetun ymmärtämisen taitoa seuraavilla luokilla. Lyhyiden digitekstien runsaalla lukemisella oli sen sijaan negatiivinen yhteys luetun ymmärtämisen taitoon.
YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); nuoret; kielellinen kehitys; lukutaito; lukeminen; sujuvuus; luetun ymmärtäminen; lukuharrastus; lukutottumukset; motivaatio
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1