A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Assessment conceptions of Finnish pre-service teachers (2022)


Kyttälä, M., Björn, P. M., Rantamäki, M., Lehesvuori, S., Närhi, V., Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Assessment conceptions of Finnish pre-service teachers. European Journal of Teacher Education, Early online. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2058927


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Lehesvuori, Sami; Närhi, Vesa; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina

Lehti tai sarjaEuropean Journal of Teacher Education

ISSN0261-9768

eISSN1469-5928

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä31.03.2022

VolyymiEarly online

KustantajaRoutledge, Taylor & Francis Group

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/02619768.2022.2058927

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80451


Tiivistelmä

The aim of this quantitative survey study (N = 287) was to investigate the assessment conceptions of three different pre-service teacher groups (classroom teachers, subject teachers and special needs teachers). Assessment conceptions were best described by the following three main factors: 1) assessment of learning, 2) assessment for teaching and learning and 3) assessment as a harmful action. These main factors were clustered into three assessment conception profiles – assessment-cautious, assessment-positive and assessment-critical. Pre-service special needs teachers showed more assessment-oriented conceptions emphasising both the assessment of learning and assessment for learning than the other pre-service teacher groups. However, within every pre-service teacher group, the existing assessment conceptions varied from assessment-positive to assessment-cautious and even assessment-critical. The results are discussed to suggest development in teacher education.


YSO-asiasanatarviointikäsityksetopettajatluokanopettajataineenopettajaterityisopettajatopettajankoulutus

Vapaat asiasanatassessment conceptions; pre-service classroom teacher; pre-service special needs teacher; pre-service subject teacher; teacher education


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 18:19