A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher (2023)


Ennser-Kananen, J., & Ruohotie-Lyhty, M. (2023). ‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher. Journal of Education for Teaching, 49(3), 491-506. https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2105138


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatEnnser-Kananen, Johanna; Ruohotie-Lyhty, Maria

Lehti tai sarjaJournal of Education for Teaching

ISSN0260-7476

eISSN1360-0540

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä07.08.2022

Volyymi49

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot491-506

KustantajaRoutledge, Taylor & Francis Group

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/02607476.2022.2105138

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82543


Tiivistelmä

This qualitative study examines one migrant teacher’s identity positions in the context of a peer mentoring group setting in Finland. Combining theories of legitimacy and teacher narratives, this study asked which positions were available and legitimate for a migrant teacher. The analysis of three of the stories the teacher (‘Ji Yoo’) shared was inspired by Barkhuizen’s three-step framework for examining positioning in teacher narratives. Findings showed that Ji Yoo’s most legitimate positions were being ‘foreign’, novice teacher, cultural broker, and expert teacher, the latter two being the least frequent and least explicit ones. The authors suggest that migrant teachers’ struggles of having their expertise and experience recognised and shed their ‘foreign’ label persist even in contexts that are intended to support and empower practitioners.


YSO-asiasanatmaahanmuuttajatmaahanmuuttajataustasiirtolaisetulkomaalaisetopettajatkieltenopettajatopettajuusidentiteettiammatti-identiteettivertaistukimentorointilegitimiteettinarratiivinen tutkimus

Vapaat asiasanatmigrant teacher; language teacher; legitimacy; positioning; peer mentoring


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 19:17