A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher (2022)
Ennser-Kananen, J., & Ruohotie-Lyhty, M. (2022). ‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher. Journal of Education for Teaching, . https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2105138
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ennser-Kananen, Johanna; Ruohotie-Lyhty, Maria
Lehti tai sarja: Journal of Education for Teaching
ISSN: 0260-7476
eISSN: 1360-0540
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 07.08.2022
Artikkelin sivunumerot: Early online
Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis Group
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2105138
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82543
Tiivistelmä
This qualitative study examines one migrant teacher’s identity positions in the context of a peer mentoring group setting in Finland. Combining theories of legitimacy and teacher narratives, this study asked which positions were available and legitimate for a migrant teacher. The analysis of three of the stories the teacher (‘Ji Yoo’) shared was inspired by Barkhuizen’s three-step framework for examining positioning in teacher narratives. Findings showed that Ji Yoo’s most legitimate positions were being ‘foreign’, novice teacher, cultural broker, and expert teacher, the latter two being the least frequent and least explicit ones. The authors suggest that migrant teachers’ struggles of having their expertise and experience recognised and shed their ‘foreign’ label persist even in contexts that are intended to support and empower practitioners.
YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; maahanmuuttajatausta; siirtolaiset; ulkomaalaiset; opettajat; kieltenopettajat; opettajuus; identiteetti; ammatti-identiteetti; vertaistuki; mentorointi; legitimiteetti; narratiivinen tutkimus
Vapaat asiasanat: migrant teacher; language teacher; legitimacy; positioning; peer mentoring
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1