A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher (2022)


Ennser-Kananen, J., & Ruohotie-Lyhty, M. (2022). ‘I’m a foreign teacher’ : legitimate positionings in the stories of a migrant teacher. Journal of Education for Teaching, . https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2105138


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ennser-Kananen, Johanna; Ruohotie-Lyhty, Maria

Lehti tai sarja: Journal of Education for Teaching

ISSN: 0260-7476

eISSN: 1360-0540

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 07.08.2022

Artikkelin sivunumerot: Early online

Kustantaja: Routledge, Taylor & Francis Group

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2022.2105138

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82543


Tiivistelmä

This qualitative study examines one migrant teacher’s identity positions in the context of a peer mentoring group setting in Finland. Combining theories of legitimacy and teacher narratives, this study asked which positions were available and legitimate for a migrant teacher. The analysis of three of the stories the teacher (‘Ji Yoo’) shared was inspired by Barkhuizen’s three-step framework for examining positioning in teacher narratives. Findings showed that Ji Yoo’s most legitimate positions were being ‘foreign’, novice teacher, cultural broker, and expert teacher, the latter two being the least frequent and least explicit ones. The authors suggest that migrant teachers’ struggles of having their expertise and experience recognised and shed their ‘foreign’ label persist even in contexts that are intended to support and empower practitioners.


YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; maahanmuuttajatausta; siirtolaiset; ulkomaalaiset; opettajat; kieltenopettajat; opettajuus; identiteetti; ammatti-identiteetti; vertaistuki; mentorointi; legitimiteetti; narratiivinen tutkimus

Vapaat asiasanat: migrant teacher; language teacher; legitimacy; positioning; peer mentoring


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2023-03-04 klo 08:48